Lyže a vázání na skialp

Několik rad a tipů, jak se z orientovat v nabídce skialpových lyží a ve vázáních.

lyžeSkialpové lyže

Lyže na túru by měly být přizpůsobeny dvěma faktorům: neupravenému, různorodému sněhu a fyzické náročnosti výstupu. Během sjezdu se pohybujeme převážně v měkčím sněhu, ale obvykle nedosáhneme rychlosti jako na upravené sjezdovce. Skialpové lyže však slouží především k výstupu, a proto je důležitým parametrem jejich hmotnost. Právě optimální poměr nízké hmotnosti a jízdních vlastností jsou v kategorii touring těmi nejdůležitějšími parametry.

Trend rozšiřování sjezdových lyží se samozřejmě odrazil i v touringové sféře. V neupraveném sněhu je velmi důležitou vlastností lyže vztlak umožňující „plout“ na povrchu sněhu. Zjednodušeně: čím širší lyže, tím větší plocha, tím větší vztlak, tím snadnější zatáčení. Rozšíření s sebou ale přináší i zvětšení sil působících na lyže. Zejména při jízdě po tvrdém sněhu (led, firn) dochází k větším silovým pákám než u starších úzkých lyží. Z toho důvodu je výrobcem lyže konstruována tak, aby měla dostatečnou tuhost i pevnost v torzi (krutu).

Současné šířky lyží pro touring se pohybují ve středovém rozmezí 78 až 90 mm. Užší lyže jsou využívány závodníky, kteří v rámci co nejlepšího výkonu bojují o každý gram navíc. Výjimečně se používají i širší lyže, které představují mezistupeň kategorií touring a freeride.

skialp

Délka

Touringové lyže zaznamenaly velmi výrazné zkracování. Vyrábí se obvykle ve třech až pěti délkách v rozmezí 150 až 185 cm. Dá se říct, že při volbě délky lyže sáhnete po lyžích o délce menší, než je vaše tělesná výška, maximem délky bývá výška postavy. Nutno dodat, že kratší lyže významně usnadňují stoupací otočku. Některé značky doporučují délku podle hmotnosti lyžaře, která by měla být v souladu s vlastnostmi lyže.

Hmotnost

Důležitý faktor, který výrobci vyřešili použitím lehoučkých materiálů. Proto zůstaly i širší lyže příjemně lehké. U renomovaných výrobců se hmotnost páru lyží délky 170 cm pohybuje od 2,5 do 3,2 kg, a to i při šířkách 90 až 100 mm pod botou. Nezapomínejme, že výhodu lehké lyže může zhatit těžší vázání, případně težší boty.

Poloměr vykrojení

Pohybuje se od 15 do 30 m. Kratší oblouky jsou během skialpových sjezdů obvyklejší a pokud jste jejich příznivci, volte poloměr okolo 20 metrů. Velmi pokročilý lyžař by měl bez problémů zvládnout delší oblouk i na lyžích s menším poloměrem. U některých lyží se můžete setkat s duálním poloměrem. Vykrojení přední části lyže s menším poloměrem dostane lyži snadno do oblouku, o něco větší poloměr v zadní části lyže je výhodný pro optimální výjezd z oblouku.

Tvary lyží

Také skialp zasáhla vlna rockeru, i když ne tak silně. Často se objevuje tzv. semi­‑rocker. Lyže tohoto typu mají rocker jenom u špičky. Pokud je rocker vpředu i vzadu, pak je velmi blízko špičce i patce. Díky tomu je stále dostatečně velká plocha kontaktu stoupacích pásů se sněhem.

Vhodnost podle podmínek

Většina výrobců uvádí vhodnost lyže pro měkký/tvrdý sníh nebo také volný terén / sjezdovku. Pro toho, kdo chce mít co nejuniverzálnější lyži, je to velmi podstatná informace. Obvykle bývá uváděna v procentech, např. 70 % volný terén – 30 % sjezdovka.

Sendvičová konstrukce

Moderní lyže jsou výhradně sendvičové konstrukce. Základním prvkem jejich lehkosti je ve většině případů dřevěné jádro. Mezi dřevy hraje prim papírově lehká Paulownia, která bývá vyztužena pásy z buku nebo bambusu. Komponenty přispívající k vyšší tuhosti a plynulosti jízdy jsou obvykle z karbonu nebo plátů titanalu. Mezi materiály skluznic převládá grafit.

Uchycení pásů

Typickou součástí bývá spíše malá drážka na patce lyže. Někteří výrobci lyží dodávají rovněž pásy, jejichž úchyty jsou kompatibilní pouze s lyžemi téže značky (Dynafit), a lyže mají náležitě upravený tvar špičky i patky. Pokud si pořídíte pásy od značky, která je kompatibilní téměř s jakýmikoli lyžemi (např. Colltex, Black Diamond), získáváte obvykle výhodu použití jedněch pásů na lyže více délek, a to kvůli variabilitě délky úchytů.

Dámské lyže

Fenomén specializace na základě pohlaví se nevyhnul ani lyžím. A nejde jen o design, ale i o parametry a konstrukci lyží. Každá ze světových značek má v nabídce nejedny touringové lyže pro ženy.

Důležitá otázka

Před pořízením je třeba pečlivě zvážit, jakou částku jsme ochotni do lyží investovat, jak často a k jakému účelu je budeme používat.


VÁZÁNÍ 

Vázání umožňuje kromě sjíždění i chůzi s volnou patou. Hmotnost a funkčnost jsou rozhodujícími faktory. Při stoupání pomáhá polohovatelná opěrka paty. Pro náročnou turistiku nebo dlouhé přechody má přednost vázání s nízkou hmotností. Chcete-li se věnovat hlavně freeridu, zvolte funkční, robustnější a logicky i těžší vázání.

vázání

Rámové pro freeride

Vyrábí se dva druhy „chodicích“ vázání. Robustnější rámová konstrukce je charakteristická spojením špičky a patky, používá se především pro freeride a její výhodou je jednoduchá nášlapná manipulace. Rám zvyšuje tuhost vázání a umožňuje variabilitu nastavení délky boty. Nevýhodou je větší hmotnost vázání, nejen absolutní, ale i dynamická, protože hmotnost rámu musíte zvedat při každém kroku.

Podstatný je rozsah vypínacích sil DIN 6–16, kterým se pyšní nejrobustnější rámová vázání. Délka rámu bývá u jednotlivých modelů vázání většinou k dispozici ve dvou až třech velikostech, proto je při nákupu nutné znát délku velikosti skeletu své boty, např. u Fritschi je nejrozšířenější „ML“ pro délku boty 285–340 mm.

Ultralehké na túru

Druhý systém vytvořila před léty firma Dynafit. Používá se pro túry, kdy je kladen důraz na nízkou váhu. Přední část představuje čelist, tzv. „pastička“, s jednoduchým ovládáním. Zadní patka je otočná a opět nabízí kromě sjezdařského módu dvě úrovně patní podpěrky. Tenký profil většiny komponentů vyžaduje vysoce kvalitní materiál veškerých dílů.

Vázání Dynafit je kompatibilní pouze s botami se speciální úpravou, kterou ale mají prakticky všechny současné boty z kategorie skitouring. Špička boty je po stranách osazena kovovými důlky, do kterých zapadají hroty pastiček. Pata boty je osazena ocelovou destičkou s vybráním, do něhož se našlápnutím vtlačí pružný ocelový nosník tvaru písmene U, který spojuje vázání s botou.

Vázání Dynafit se dodává v několika modifikacích, které se liší v detailech, princip zůstává. Zásadní inovací je snadné našlápnutí špičky do vázání a pohodlnější ovládání stoupacích opěrek. Toto vázání je prověřenou jistotou, a to i pro těžší váhové kategorie, ačkoliv jeho subtilnost může vzbuzovat pochybnosti.

Váhový rozdíl

Těžší freeridová vázání váží od 2 000 g po 2 780 g. Rámové vázání Fritschi Eagle 12, určené pro touring, váží 1 760 g v páru. Naproti tomu lehoučký systém pinových vázání se v různých modifikacích pohybuje v rozmezí hmotnosti 670 až 1 200 g v páru, superlehký závodní model má pouhých 230 g v páru.

Brzdy místo řemínků

Pojistné řemínky byly z bezpečnostních důvodů vytlačeny brzdičkami (v lavině působí lyže jako kotva). Řemínky však uplatníte v ledovcovém terénu, kde nehrozí laviny, ale pád lyže do trhliny. Při nákupu vázání je třeba znát šířku lyže (pod botou) a podle toho zvolit odpovídající rozsah brzdy, obvykle jsou k dispozici dvě až tři šířky brzdy.

TIPY PRO VÝBĚR VÁZÁNÍ

  • Hmotnost – čím náročnější túry, tím lehčí vázání. Pro náročnou turistiku nebo dlouhé přechody preferujte vázání s nízkou hmotností. Chcete­­­-li se věnovat hlavně freeridu, zvolte robustnější vázání.
  • Funkčnost – možnost nastavení vypínací síly, nastavitelnost délky vázání a její rozsah, snadná manipulace.
  • Kompatibilita vázání s botou – ne všechny boty lze zapnout do každého vázání.
  • Komfortní obsluha – ovládání vázání, tedy nastupování, přepínání mezi módy sjezdu a chůze a nastavení patní podpěry, co do počtu stupňů a výšky.
  • Stoupací hřebeny a brzdy musí mít větší šířku, než mají lyže ve svém středu (v místě, kde je vázání).

STOUPACÍ HŘEBENY NA LYŽE – „HARŠAJSNY“

Takzvané haršajsny lze charakterizovat také jako „mačky na lyže“. Jejich funkcí je zabránit podkluzování lyží při výstupu. Nestabilní, podkluzující lyže může být nejen nepříjemností, ale představuje i nebezpečí, zvlášť na prudkém svahu. Ztráta stability může vyústit v nežádoucí pád. Haršajsny využijeme především v jarním období, kdy jsou svahy pokryté firnem. Další situací, kdy haršajsny pomohou, je stopa „umydlená“ na led. Rovněž ve velehorských terénech nad 5 000 m n. m., kde vichr bičuje silnou zledovatělou krustu, jsou nezbytným pomocníkem. Pokud do vázání zapnete haršajsny, nastavte patní opěrku na odpovídající výškovou úroveň podle druhu sněhu. Pokud tak neučiníte, hrozí poškození haršajsny nebo vázání.

Kompatibilita s vázáním i lyžemi

Každá značka má odlišný systém vázání a podle jeho tvaru je uzpůsobený i tvar lyže. Před pořízením haršajsen musíme znát konkrétní model vázání i šířku lyže v jejím středu (pod botou). Rozšiřování lyží s sebou logicky přineslo i nutnost rozšíření haršajsen, které jsou nyní dostupné ve více šířkách od každé značky.