Seznamte se se špičkovými vařiči SOTO
HUDY tým
6 minut čtení
Japonská značka SOTO Outdoors, výrobce technicky pokročilých plynových a benzínových vařičů, vychází z bohatých zkušeností mateřské společnosti Shinfuji Burner, která vznikla už v roce 1978. Při vývoji klade velký důraz na efektivitu hoření, bezpečnost použití a spolehlivost provozu v extrémních povětrnostních podmínkách. Toto úsilí má jediný cíl, a to poskytnout lidem vařiče, se kterými si budou moci své výpravy do hor a za dobrodružstvím užívat bez starostí.
SOTO v japonštině znamená „tam venku“ neboli „outdoor“. Milé je zjištění, že světový výrobce nejrůznějších hořáků, vařičů a zapalovačů pro průmysl i pro outdoor je dodnes svorným rodinným podnikem v držení dvou bratrů. Kolem 150 zaměstnanců pracuje ve dvou továrnách, z nichž jedna je určena pro průmyslovou výrobu, druhá pro tu outdoorovou. Nejen výroba, ale i výzkum a vývoj, vše se odehrává v Japonsku – bez přehánění nedaleko moře a pod rozkvetlými sakurami. Japonská přesnost si nic nezadá s německým Ordnungem nebo švýcarským tikotem náramkových hodinek. A čím je pro Japonce přesnost, tím je v SOTO také udržitelný rozvoj, recyklace materiálů nebo naprosto bezvýhradný pořádek a hygiena na pracovišti.
„Pro výrobky SOTO si chodí zákazníci hledající to nejlepší, to, co jim bude nejvíce vyhovovat, nejlépe sloužit. A pro nás je nejdůležitější výraz cestovatelů, hikerů, horolezců a jiných dobrodruhů v momentě, kdy používají naše produkty. Oni si chtějí užívat přírodu. A k nejlepší cestě samozřejmě patří rychlé a snadné vaření. Co může trumfnout prožitek, když si užíváte vrcholky hor s hrnkem dobrého čaje nebo kávy v ruce?,“ ptá se se zapálením Tomo Sekiguči podílející se ve firmě na vývoji, marketingu i světovém prodeji.
SOTO se primárně zaměřovalo na japonský trh a ten je vlastně jeho prioritou dodnes. Teprve v posledním desetiletí prodává také pro evropský a americký trh. Filozofie firmy SOTO je taková, že se zrodila v Japonsku, uprostřed japonské kultury, takže její hlavní starostí je pokrýt japonský trh. „Působí nám radost, že i lidé z Evropy, Ameriky považují naše výrobky za hodné zájmu,“ dodává skromně a s drobnou úklonou pan Sekiguči.
LETITÁ TRADICE
Zakladatel firmy Hajime Yamamoto působil v regionu, kde v zimě teploty padaly až na - 40 °C. Předehřátí hořáku v té době běžně trvalo zhruba 2 až 3 minuty, což znamenalo zbytečnou ztrátu paliva a času, a tak se rozhodl dát dohromady tým, kterému by se podařilo tuto dobu zkrátit na několik sekund. Krátce na to vznikla společnost Shinfuji Burner, jejíž produkty brzy ustavily nový standard pro celé odvětví. Předehřátí už nezabralo několik minut, ale jen 15 sekund.
Průmyslové hořáky slavily úspěch, a tak se společnost vrhla na rozšíření nabídky o modely pro domácí použití. Na ty v roce 1990 navázal výkonný zapalovač Pocket Torch, jehož plamen jen tak něco nesfoukne. Tenhle praktický nástroj přivedl tým na myšlenku využít získané zkušenosti k výrobě potřeb pro pobyt v přírodě.
VE ZNAMENÍ INOVACÍ
Značka SOTO Outdoors oficiálně vznikla v roce 2010. Od té doby uvedla na trh hned několik v mnoha ohledech inovativních produktů, které získaly celou řadu významných ocenění. Máme-li jmenovat, určitě nemůžeme opomenout benzínový vařič SOTO Muka s převratným systémem startu bez ožehavého předehřívání. Tuto technologii převzal i mladší kousek SOTO StormBreaker. Ten zase způsobil revoluci tím, že se při použití různých druhů paliva obejde bez nutnosti výměny trysek. Podíváme-li se na úplně druhou stranu spektra, nelze nezmínit plynový model SOTO WindMaster, který díky vestavěnému závětří nezhasne ani v tom nejsilnějším větru.
Ke vzniku hořáku SOTO WindMaster se váže jedna zajímavá příhoda. Japonský designer byl nakupovat v samoobsluze, když z regálu vzal sáček špaget. Nevšiml si, že je natržený a několik špaget se vysypalo a rozlámalo. V tom okamžiku hloubavého pána napadla paralela s plamenem vyvíjeného vařiče – jedna špageta se snadno zlomí, když je ale špaget celý svazek, zlomit jej je velice obtížné. A tak jsou jednotlivé plamínky WindMasteru jako jeden svazek špaget – silný a nezlomný. Každý jednotlivý otvor hořáku je směrován tím nejefektivnějším směrem, aby společně s ostatními vytvořil jeho plamínek jeden silný, stabilní plamen odolný proti větru. „Inspiraci hledáme v přírodě, a to není žádné klišé. Věříme, že příroda nám může poskytnout více inspirace, než si vůbec myslíme. Některé naše hořáky jsou kupříkladu inspirovány květy,“ doplňuje Tomo Sekiguči.
SOTO prostě nepřešlapuje na místě, ale pevným krokem kráčí vpřed. Usiluje o jediné, tedy aby z každého hořáku nesoucího logo značky stoupal modrý plamen, důkaz efektivního spalování paliva. Ve vývoji staví na poznatcích přímo z terénu a na zkušenostech lidí, kteří s jejími produkty vyráží do vysokých hor i arktických oblastí.
Své vařiče vyrábí v továrně v Japonsku, což jí dává přímou kontrolu nad celým procesem vzniku každého kousku. Pozornost, kterou věnuje kompletaci, dokládá už jen to, že se některé mechanismy sestavují pod mikroskopem. Hotové produkty navíc procházejí výstupní revizí, při které je každý z nich důkladně zkontrolován a podroben testování. Každý jednotlivý vařič prochází lázní, kde se testuje na únik plynu. To zaručuje, že se na trh a následně i do hor dostanou opravdu jen kousky, na které je spolehnutí.
„Historie probíhá ve vlnách. Vždy nějací výrobci zanikali, vždy se objevovali noví. A my musíme být pro náš obor absolutně zapálení, neustále sledovat, zda naše výrobky vyhovují tomu, co zákazníci, outdooroví nadšenci chtějí, požadují. Děláme všechno správně, co se týče našeho životního prostředí a jeho čistoty? Zanecháváme za svou výrobou minimální stopy? Naší snahou je být neustále na špici. Ne proto, že chceme být světovou jedničkou. Ale proto, že chceme dělat všechno správně, dělat správné věci, činit správná rozhodnutí. A užíváme si, když nám lidé rozumí, vnímají naše nastavení. Být součástí a spoluvytvářet outdoorovou komunitu je naším hlavním cílem, ne být světovou jedničkou,“ nastiňuje Tomo Sekiguči filozofii firmy, s níž a pro niž žije a dýchá.
VYBERTE SI TEN PRAVÝ
Desítky let vývoje, prémiové materiály, vysoká užitná hodnota, příkladná úroveň zpracování, to vše činí z produktů SOTO přesně ten kus výstroje, který chcete mít vždy ve svém batohu. Portfolio vařičů japonské značky je široké, najdete v něm kousek pro každou výpravu. Určitě potěší i fakt, že reklamací výrobků SOTO je v celé síti HUDY opravdu minimum. Podíl reklamací se pohybuje na úrovni necelých 4 promile (ani ne 4 vrácené výrobky na 1 000 prodaných!), což je násobně méně, než mají ti nejkvalitnější konkurenti.
Když záleží na každém gramu
Plynový vařič SOTO Amicus tak trochu klame tělem, neb i přes nízkou hmotnost a malé rozměry poskytuje dostatek výkonu. Částečně za to vděčí konkávnímu tvaru hořáku, který plamen skvělé chrání před působením větru. Společně s lehounkým hrncem z anodizovaného hliníku SOTO New River Pot tvoří parádní kombinaci, která nadchne především všechny, kdo chtějí cestovat opravdu nalehko. Ti navíc neušetří jen váhu, ale i místo, neb hrnec s víčkem z teplovzdorného plastu pojme jak vařič samotný, tak i standardní stogramovou kartuši. Mimochodem, zakoupit si jej můžete i v praktickém setu.
Do náročných podmínek
Název hovoří jasně, plynový vařič SOTO WindMaster, si poradí i tam, kde jiným už může docházet dech. Nevděčí za to ovšem pouze konkávnímu hořáku s integrovaným závětřím, ale také pokročilému systému přívodu paliva se zabudovaným regulátorem tlaku. Co je na něm tak skvělé? Oproti tradičním jehlovým ventilům dokáže udržet konstantní, a hlavně vysoký výkon i za nízkých teplot, kdy se palivo ochladí a v kartuši klesne tlak.
Konstrukce vařiče umožňuje snadnou výměnu kompaktních tříramenných nožiček TriFlex za stabilní čtyřramenné 4Flex, které poskytnou dostatečnou oporu i při použití větších nádob. I s těmi je ale tenhle skvělá kousek lehký a po sbalení i skladný.
Na cesty do neznáma
Jak už padlo, multifuel SOTO StormBreaker způsobil při svém uvedení na trh nemalé pozdvižení. Aby také ne, použití více druhů paliva bez nutnosti výměny trysek umožnil jako vůbec první na světě. Při spalování benzínu se krom toho obejde bez předehřívání. Stejně jako starší Muka zkonstruován tak, že při startu vžene do hořáku spolu s palivem velké množství vzduchu. Tímto vznikne jakýsi vysoce hořlavý aerosol, který rychle rozehřeje soustavu a umožní přepnutí do pracovního módu už cca po dvaceti sekundách.
Díky tomuto řešení se nemůže stát, že se hořák promění v „ohnivou kouli“, jako tomu občas bývá, když na pánvičku nateče více paliva, než je potřeba. Manipulace s vařičem je tak o poznání jednodušší a bezpečnější. Provoz je navíc velmi čistý, při zhasínání totiž stlačený vzduch vyžene z celé soustavy zbytky benzínu.
Hořák má stejně jako dříve uvedené plynové modely konkávní tvar a integrované závětří, takže si bez problémů poradí i s pořádným vichrem. To se samozřejmě odráží v zachování vysokého výkonu za nepříznivých podmínek. Základna vařiče je díky velkému rozpětí tří nožiček dostatečně stabilní na to, aby unesla i větší nádobu. Před použitím plynu stačí jen našroubovat na kartuši ventil a připojit přívodní hadičku. Stejně jako u pumpy i zde najdete mechanismus pro jemnou regulaci plamene.
SOTO STORMBREAKER V PRAXI
Chcete vědět, jak se s vařičem pracuje? Podívejte se na video, ve kterém vám vše podstatné ukáže Christoph Michel, který se s ním například vydal na expedici proti proudu jedné z tasmánských řek.
Použité vybavení
Amicus Piezo
Soto
Japonskou precizností zpracovaný plynový vařič s piezo zapalováním, který svým výkonem konkuruje dražším vařičům.
Amicus
Soto
Japonskou precizností zpracovaný plynový vařič, který svým výkonem konkuruje dražším vařičům.
Windmaster Stove with 4Flex
Soto
Výkonný vařič pro extrémní horské podmínky.
New River Pot + Amicus without Igniter
Soto
Praktický set pro vaření kdekoli v přírodě.