Spaní v autě krok za krokem: od matrace po legální stanoviště
Klára Vaňková & HUDY tým
10 minut čtení
Spaní v autě je pro spoustu outdoorových nadšenců běžná věc, spousta lidí mu teprve přichází na chuť. Volnost, kterou to člověku dává, je nenahraditelná. Ať už vyrážíte na roadtrip po Česku, na víkend na Bořeň, za lezením do Alp, s dětmi nebo jen ve dvou, je dobré se na to správně připravit. Tento průvodce vás provede všemi důležitými aspekty – od výběru vozu a vybavení, typů proti kondenzaci, rad k organizaci prostoru přes stan na střechu až po legálnost a pravidla chování.
Z OBSAHU:
Jaké auto na spaní vybrat?
Jak zorganizovat spaní a úložný prostor v autě?
Izolace auta na spaní a jeho větrání
Zatemnění oken v autě na spaní
Další vybavení pro spaní v autě
Zimní spací výbava do auta
Střešní stan na auto
Kde spát v autě legálně?

Výběr vozu
Výběr auta je samozřejmě tím nejzásadnějším. Obecně se dá říct, že čím víc budete jezdit, tím větší nároky budete mít a tím budete minimálně toužit po větším autě. Nejdřív stačí kombík a sklopit sedačky. Ono je to ale tvrdé. Tak aspoň matraci. Kam ji ale dát? Tak dodávku. Dobrý. Ale vařič by se hodil a neskládat každý večer postel taky. Tak si ji vyrobím, mám na to dva dny. Jako ta konstrukce je dobrá a ty přepravky pod ní jsou ok, ale kdyby byly vysouvací šuplíčky a vařič hezky na stolečku…
A pak se začnou ozývat nároky na mytí… ta sprška by se hodila, ten záchod taky… A pak už nejste dva, ale je vás pět. Různé velikosti aut mají své plusy a mínusy a záleží na vašich potřebách a možnostech. Každopádně je klíčové, aby v autě šla vytvořit rovná plocha, na které se budete moc vyspat.
Osobák
Osobní auto. S tím člověk většinou začíná, prostoru v něm není moc a je to většinou skutečně taková nouzovka na přespání na parkovišti, než člověk vyrazí do hor. Nedá se úplně doporučit takto vyrazit na měsíční roadtrip, protože se budete topit ve spoustě věcí, které budete přemisťovat z jednoho konce na druhý. Když už není jiná varianta, tak jsou vhodné vozy s velkým, rovným a dostatečně dlouhým prostorem po sklopení zadních sedadel. Ideální je, pokud po sklopení nevznikne žádný schod. Bohužel u většiny aut tam nějaký malý schod je a je nutné ho vyrovnat např. lanem, taškami nebo oblečením.

Výhodou osobního auta je to, že ho můžete běžně bez omezení používat v normálním životě. Po městě projedete, v klidu zaparkujete, do garáží vjedete, spotřeba paliva bude pravděpodobně nižší, provoz levnější a poplatky na dálnicích podle výšky budou snesitelnější.
Dodávky
Dodávky, MPV a pick-upy (typu VW Transporter, Peugeot Expert, Traveller, Seat Alhambra, Peugeot Rifter). Tyto vozy jsou pro spaní daleko vhodnější. Často v nich lze vytvořit plnohodnotné lůžko, a dokonce i malý obytný prostor. Řada vozů v této kategorii již nabízí složení sedaček do podoby lůžka z výroby. Zároveň na ně ještě nebudete ve městě nadávat, většinou ještě zaparkujete bez problémů, do garáží většinou také ještě vjedete, náklady na provoz už také, zejména s novějšími vozy, nebudou o moc vyšší. Spaní lze většinou aspoň z části nechat rozestlané a s organizací věcí se dá také daleko lépe pracovat.
Dobrý tip je mít kufr otevírací nahoru, který lze dobře využít jako ochrana před deštěm v případě nepříznivého počasí. Také se sem při trochu skromnosti vejdete už i jako rodina s malými dětmi. Anebo i s většími, když koupíte stan na střechu.

Velké dodávky
Velké dodávky (typu Peugeot Boxer, Fiat Ducato…) už nabízejí možnost se opravdu zabydlet. Lůžko může zůstat rozložené a může být i dvoupatrové (pokud máte dodávku opravdu vysokou a je vás hodně), uděláte si i kuchyňku a hlavně máte kde přebýt, pokud prší. I ve více lidech je více místa. Na druhou stranu už je to auto do města příliš velké a zaparkovat už je náročnější. Do garáží také už nevjedete skoro nikam a je spousta omezení, kam už vás s takto vysokým autem prostě nepustí nebo kvůli výšce zaplatíte větší poplatky.
Karavany
Karavany a obytné dodávky. To už jsou plně vybavená auta uzpůsobená na bydlení. Určitě poskytují velký komfort se spoustou vymožeností, ale na první pohled jsou to obytná auta, která jsou v řadě míst zakázána, jsou velká, takže vás s nimi čeká spousta omezení, a bohužel jsou také většinou jen 4místná.
Organizace spaní a úložného prostoru
Pro bydlení v autě je pořádek zcela zásadní a je neustále nutné dávat věci tam, kam patří. To je samozřejmě zejména s dětmi poměrně náročná disciplína. Pomůže vám v tom vhodná organizace prostoru, která zajistí, že budou mít věci své místo a každý bude mít svůj prostor na své věci.

V osobním autě se budete muset smířit s tím, že na spaní budete většinu věcí přendávat z kufru na přední sedačky, abyste mohli rozložit postel. V dodávkách nebo pick-upech už můžete mít ve stavbu s postelí a úložným prostorem pod ní. Záleží jen na vás, zda si obytnou dodávku vyrobíte sami nebo zda již zakoupíte hotovou. Podomácku vyrobená vás vyjde určitě mnohem levněji, ale musíte to umět a zabere to určitě spoustu času. Profesionálně vyráběné jsou krásné, vymazlené, ale stojí spousty peněz.
Všechny ale budou mít společné to, že nahoře bude postel a pod ní úložný prostor. Postel většinou bude potřeba na cestu složit (pokud tedy necestujete jen 2) a vhodné je myslet i na to, že se potřebujete dostat do úložného prostoru pod postelí zcela dozadu. V nejzákladnějším provedení si „vystačíte“ se systémem europřepravek, které v sofistikovanějším případě umístíte na pojezdy. Pokud jste hodně šikovní nebo si necháte vestavbu vyrobit, můžete si užívat i šuplíčky, integrované ledničky, skříňky, umyvadla a vařiče. Vestavba vyrobená doma vás může přijít řádově na 10 tisíc včetně matrace, kupovaná vestavba bude začínat na cca 20-30 tisících, ale není problém za ni utratit i trojnásobek.
pohodlné Spaní v autě
Myslete na to, že není vhodné, aby matrace ležela na nepropustné celistvé ploše. Je potřeba odvětrávanou desku s dírami nebo rošt, aby vám pod matrací nekondenzovala vlhkost. V každém případě budete potřebovat minimálně samotnou matraci. Ideální je na míru vyrobená skládací pěnová matrace. Většinou si můžete říct, z čeho bude vyrobená a jakým způsobem se má skládat. Tlustší matrace bude komfortnější, ale zabere na výšku víc místa a ubere místo na sezení. Tenčí bude zase méně pohodlná.

Alternativou mohou být i nafukovací matrace a karimatky, ale hrozí zde propíchnutí, a hlavně se musí opakovaně nafukovat. Celou vestavbu je pak nezbytné připevnit v autě tak, aby se nemohla při prudkém brždění pohnout a neohrozila cestující.
Do každého auta se určitě hodí nejrůznější taštičky, kapsáře do oken, na sedačky, sítě na strop, boxy pod sedačky. Spoustu věcí lze již koupit, spoustu věcí si člověk může vyrobit sám. Opět záleží, jak jste šikovní a kolik peněz máte. Věci kupované jsou bohužel stále poměrně drahé a na míru se dělají jen do několika nejoblíbenějších modelů aut.
Izolace auta a jeho větrání: zamezte kondenzaci
Přes noc se dýcháním uvolní velké množství vlhkosti, která se srazí na studených oknech a v interiéru a zejména v zimě může být opravdu nepříjemná. Kondenzaci je možné omezit zejména větráním. Izolování auta nebo přitápění nezávislým topením může také pomoci.

Větrání pomohou zejména stažená okénka, případně se do nich dají dát speciální větrací mřížky, aby měl člověk větší pocit bezpečí. Dobrá vychytávka je i „větrháček“ za něco málo přes 100 korun, což je takový háček, který se vloží do zámku kufru a kufr tak může zůstat pootevřený a zároveň zamčený. Izolovat auto můžete například pomocí speciálních izolačních desek na stěny, nebo k izolaci použít aspoň termoizolační fólie do oken.
Jak na soukromí: tipy proti světlu a hluku
Nežádoucí zvuky a světlo mohou váš spánek v autě výrazně narušit. Zatemnění oken v autě na spaní a ochrana soukromí je proto velmi důležitá. Clony a závěsy si můžete koupit hotové nebo si je vyrobit na míru. Hotové jsou opět k sehnání jen pro nejběžnější auta, a tudíž vám nemusí pasovat. Připevnit je můžete různými háčky, nýty nebo třeba i pomocí samolepícího suchého zipu a nano pásky.
Na okna se mohou hodit clony s kapsami a organizéry, kdy získáte zatemnění a zároveň budete mít další odkládací prostor. Nouzově je možné i improvizovat a použít třeba oblečení nebo ručník. Určitě je vhodné, aby je bylo možné při jízdě roztáhnout nebo sundat, a nebránily tak řidiči ve výhledu z auta. Záclony se také hodí, když máte auto plné věcí (což máte při bydlení v autě neustále) a nechcete, aby to bylo zvenku vidět. Pokud jste citliví na hluk, oceníte i špunty do uší.

„Doporučuji si s sebou vzít provázek a kolíčky, pokud nemáte clonu na přední sklo, provázek natáhnete nad sedačky a zavesíte ručník, deku apod. A přes den využijete na sušení prádla!“ doplňuje specialistka HUDY Vladimíra Benešová.
Co ještě vzít s sebou?
Obecně platí, že čím míň věcí, tím míň krámů, tím míň nepořádku, tím víc spokojenosti v autě. Přesto se některé věci mohou opravdu hodit nebo vám zvýšit komfort. Polštáře a deky místo spacáku. A člověk si přijde jako doma v posteli. Případně pokud je velká zima, tak se hodí spacák i deka.
V současné době se člověk neobejde bez elektrické energie. Ne vždy se vše stačí nabít při jízdě, a ne vždy autozásuvky fungují, když není klíček v zámku. V takovém případě se velmi hodí powerbanka s větší kapacitou. Pokud máte elektroniky více nebo chladíte i ledničku, může mít smysl nějaký robustnější systém například v podobě nabíjecí stanice dobíjené ze solárů. Předejdete tak i problémům s vybitím autobaterie.

K osvětlení se kromě čelovky určitě hodí závěsná světýlka, ať už v podobě lampičky nebo světelného řetězu, který navíc dodá autu příjemnou atmosféru. „My používáme světélka BioLite. Přes den se dají nabít na palubce, takže s sebou nemusíte mít nabíječku ani baterky. A zároveň nemáte strach, že se vybijí, když je tedy hezky.“ dodává vlastní zkušenost specialistka HUDY Vladimíra Benešová. “Na večer určitě čepici a na nohy doporučuji nějaké pantofle, aby si člověk nemusel pokaždé, když jde jen na chvilku ven, šněrovat boty – pro dámy i pro pány.“
Uchovávání potravin v autě
K uchování potravin náchylných na teplo oceníte ledničku. V současné době je obrovský výběr a ledničky dokáží již opravdu chladit, nikoli jen držet o trochu nižší teplotu, než je v autě. Na druhou stranu zabere lednička poměrně hodně místa. V případě, že nebude opravdu velké vedro, pak můžete zvážit použití pouze izolační tašky, kterou dáte hluboko pod postel, případně ještě zabalíte do péřového spacáku nebo bundy. I pivo tak dokáže vydržet v pitelné podobě.
„Pokud nemáte nebo nechcete pořizovat ledničku, určitě oceníte trvanlivé jídlo v odolných obalech Adventure Menu. U nás vítězí Chicken Korma a Tikka Masala,“ říká Vladimíra Benešová a hned doplňuje své další tipy: "Na krájení nebo jako provizorní stolek s sebou vozíme také praktické prkénko a hrnce, příbory, plecháčky od Sea to Summit. Moc se nám osvědčila také tato termoska. Ráno si do ní děláme čaj nebo kafíčko na cestu. Na vodu pak bereme zásadně HUDY láhev."

Zimní spací výbava do auta
Nepochybně skvělou vychytávkou je nezávislé topení. Může vám rozmrazit a předehřát auto před jízdou nebo udržet teplo uvnitř bez nastartování motoru a umožnit vám sušení věcí nebo prostě jen poskytnout teplo při nízkých venkovních teplotách.
Dalšími různými vylepšeními mohou být různé markýzy, stany na zadní dveře auta nebo rozšiřující boční, závěsné sprchy apod., ale ty se v reálu používají spíše někde v kempu nebo na místě pro karavany, kde budete aspoň několik dní v kuse bez přejíždění.
I tady má specialistka HUDY Vladimíra Benešová dobrý tip: „Pokud přespáváte spíše na odlehlejších místech, někde u skal a lesů a nechystáte se do kempu, tak se určitě bude hodit sprcha. Tu si dáte na střechu, voda se ohřeje a můžete se v klidu vysprchovat.“

Spaní ve střešním stanu: revoluce v autokempingu
Střešní stan je skvělá alternativa pro ty, kterým se v interiéru vozu hůře spí, potřebují rozšířit spací kapacitu auta například kvůli stále větším dětem nebo v menším osobním autě nechtějí stále přendávat věci a vytvářet každý večer prostor na spaní.Stan se přidělává pomocí úchytů na zahrádku auta. Nyní se již dělají takové systémy, které se šroubují z boku, a tudíž pomocí aku vrtačky přimontujete stan během pár minut. Takový systém je možné i uzamknout klíčkem a aspoň částečně stan uchránit před krádeží.
Takový stan váží zpravidla 50-70 kg a je to velmi rozměrná věc, se kterou se špatně manipuluje. Pokud ho tedy budete chtít demontovat, je buď zapotřebí několik silných osob, nebo systém kladky pod strop garáže a mít místo, kde ho uskladníte.

Můžete ho však také celoročně nechat na autě. Spotřebu to zvýší řádově o jeden litr na 100 km. Trochu problematické je, pokud máte stan na dodávce. V takovém případě se totiž dostanete na výšku min. 220-230 cm a musíte počítat s tím, že už nezajedete téměř do žádných garáží.
Existují různé druhy stanů, které se liší zejména způsobem rozkládání, a tím, z čeho je vyrobena skořepina stanu. Nejlevnější stany jsou z ABS plastu, dražší ale odolnější variantou jsou pak laminátové a hliníkové. V zásadě existují dva druhy stanu, co se týká způsobu rozkládání. Stany, jejichž půdorys velikostně odpovídá velikosti lůžka, a ty, které se pouze vysunují nahoru. Nebo stany, které půdorysně ve složeném stavu odpovídají půlce lůžka a je potřeba je rozložit do boku přes půdorys auta.

Obě varianty mají své pro i proti. Největší výhodou u stanů, které se pouze vysouvají nahoru, je to, že nepotřebujete vedle auta místo a rozložíte je prakticky ve vteřině. K rozložení slouží buď klička, kterou stan postupně vysunete, nebo má stan silné hydraulické vzpěry, jež stan po uvolnění okamžitě vztyčí. Složení stanů s kličkou je velmi jednoduché a je ho možné udělat v jednom člověku bez problémů, stačí točit kličkou. U stanů s hydraulickými písty je potřeba překonat jejich odpor, což vyžaduje poměrně velkou sílu nebo aspoň zkušenost, ale s trochou invence lze i tyto stany složit v jednom.
Na druhou stranu, stany, které se rozkládají do boku sice potřebují vedle auta prostor odpovídající minimálně půlce parkovacího místa, ale na druhou stranu mohou mít větší kapacitu (až po 4 lidi) a pod stanem vzniká příjemné zastřešené místo, které můžete využít na ochranu před deštěm a rosou.
Pokud máte stan na vyšším autě, může být nejjednodušší způsob skládání vylézt na střechu. V takovém případě se vám mohou hodit šlapky, které zaháknete do kovového zámku dveří a po nich bez problémů vylezete na střechu. Nevýhodou střešního stanu je to, že ho vždy musíte po použití pečlivě usušit, aby nezplesnivěl. Stan je velmi rozměrná a těžká věc. Přesto může dojít k jeho odcizení. V takovém případě můžete zvážit jeho pojištění jakožto sportovního vybavení.

Legální spaní v autě
Před cestou je vhodné si dopředu ověřit, jak to v dané zemi se spaním v autě je. V Česku je přespávání víceméně tolerováno na místech, kde je dovoleno parkování a není tam vyloženě zákaz přespávání. V řadě zemí je tomu podobně, ale obecně přibývá míst, kde je to zakázané. Na druhou stranu vzniká čím dál více míst zvaných po německu „Stellplatz“, kde je možné legálně za poplatek přespat v autě a často tam bývá toaleta nebo dokonce sprcha.
„Tipy na místa pro přespání je nejlepší mít doporučené od známých, co už na daném místě kempovali. Velice pozitivní zkušenost mám z Německa, z oblasti Frankenjura, kde je opravdu hodně míst vyhrazených pro přespání v dodávkách, či karavanech,“ říká HUDY specialistka Vladimíra Benešová.
Každopádně je potřeba vnímat rozdíl mezi přespáním v autě a tábořením. Přespáním se rozumí krátkodobý odpočinek po dlouhé cestě. Auto by mělo zůstat v "cestovní" podobě, bez rozkládání kempingového vybavení. Naproti tomu táboření zahrnuje rozkládání stolů, židlí, vaření a stanování vedle auta. Toto je na spoustě míst zakázáno. Pro lepší a rychlou orientaci existují různé aplikace, například park4night, které vám prostřednictvím rad ostatních uživatelů pomůžou najít vhodná místa na přespání s popisem služeb a vybavení v místě.

Pravidla chování – bezproblémové spaní v autě
Vždy respektujte pravidla v dané zemi a ochranu přírody. Zanechávejte po sobě místo čisté, neodhazujte odpadky a chovejte se ohleduplně také k místním obyvatelům a přírodě. Vždy rozlišujte přespávání a táboření dle konkrétních omezení. Tak si zajistíte klidný, bezpečný a legální spánek v autě.
Šťastnou cestu a dobrou noc přeje zelená vlna HUDY!