La Sportiva

La Sportiva

Příběh značky La Sportiva

La Sportiva se zrodila v roce 1928, kdy Narciso Delladio začal s ruční výrobou dřeváků a kožených bot pro farmáře a dřevorubce žijící v údolích Fassa a Fiemme v italských Dolomitech. Po skončení světové války vzrostla poptávka po kvalitní obuvi, proto Narciso najal další zaměstnance. Věhlas společnosti Calzoleria Sportiva brzy přesáhl hranice horských údolí.

V současnosti vyrábí La Sportiva obuv a batohy takřka pro všechny možné outdoorové aktivity. Boty na lezení, vysokohorskou turistiku a expediční horolezectví se dokonce řadí k naprosté špičce na trhu. Nabídka se v nedávné době rozrostla o obuv pro skialpinismus a běh v horském terénu. Výrobě bot úspěšně sekunduje stále se rozšiřující produkce technického oblečení pro běh, lezení a skialpinismus. Převážná část výroby stále probíhá v sídle firmy v městečku Ziano di Fiemme, vybavení s logem La Sportiva ovšem zakoupíte ve více než 70 zemích světa.

Historie značky La Sportiva

1920–1939

Vše započalo v okamžiku, kdy se v údolích Fassa a Fiemme začaly šířit zvěsti o šikovnosti Narcisa Delladia, který dokázal pro lesní dělníky a farmáře vyrobit opravdu kvalitní obutí. Během druhé světové války šil Narciso horské boty pro italskou armádu. Do tohoto období také spadá vznik patentovaného systému šněrování, který později převzali další renomovaní výrobci obuvi.

Po 1945

Po skončení druhé světové války poptávka po kvalitní obuvi prudce vzrostla, Narciso proto razantně rozšířil počet svých zaměstnanců. Věhlas společnosti Calzoleria Sportiva v té době dalece přesáhl hranice domovských horských údolí.

1950–1959

Řady zaměstnanců rozšířil v padesátých letech Narcisův syn Francesco Delladio, známý mimo jiné i schopností dělat správná rozhodnutí v ten správný čas. Byl to právě on, kdo prosadil výstavbu nové dílny na předměstí Tesera, ve které brzy po dokončení začala produkce lyžařských bot. Stále oblíbenější sport si žádal o poznání propracovanější obutí, proto nemalá část prostor připadla vývojovému oddělení. Rostoucí společnost dostala nové jméno, které trefně vystihovalo její snahu nabídnout zákazníkům technicky vyspělou lyžařskou obuv a kvalitní boty do horského terénu. Zrodila se La Sportiva.

1970–1979

Nástup plastové lyžařské obuvi vedl k opuštění segmentu. Investice do vývoje a výrobních technologií by jednoduše byla příliš vysoká. Místo toho La Sportiva soustředila veškeré síly na produkci bot pro horolezectví a běh na lyžích. Do chodu společnosti se v tomto období zapojili i Francescovi synové Lorenzo, Luciano a Marco. Členové rodiny Delladiů společně pracovali na posílení pozice značky na neustále se rozvíjejícím trhu se sportovní obuví.

1980–1989

Společnost se zaměřila na výrobu lezecké obuvi. Inovativní boty La Sportiva v nezaměnitelné fialovo-žluté barevné kombinaci představovaly obrovský krok vpřed a přinesly firmě uznání po celém světě. Ve stejnou dobu se La Sportiva transformovala v akciovou společnost, v níž stoprocentní podíl připadl rodině Delladiů.

1991

V roce 1991 La Sportiva získala podíl v nezávislé distribuční společnosti La Sportiva France a zásadním způsobem tak zvýšila svůj vliv na pronikání značky na francouzský trh.

1995

Rostoucí poptávka přiměla rodinu Delladiů k výstavbě nové moderní továrny, která měla nahradit stále více nevyhovující provoz v Teseru.

1996

V září roku 1996 se společnost přestěhovala do nového výrobního závodu v Zianu, malebné horské vesnici ležící na úpatí Dolomit.

1997

Přemístění výroby do Ziana přineslo své ovoce. La Sportiva meziročně zvýšila obrat, úspěšně pokračovala v pronikání na zahraniční trhy a získala certifikaci řízení kvality dle normy ISO 9002. Společnost bohužel v průběhu roku opustil Luciano Delladio, který se rozhodl jít svou vlastní cestou.

1998

La Sportiva navázala spolupráci s americkým výrobcem The North Face, který získal 20 % akcií společnosti a převzal distribuční firmu La Sportiva North America. Obchod učinil z The North Face výhradního dodavatele produktů La Sportiva pro severoamerický trh.

2000

Spolupráce s The North Face nepřinesla očekávané posílení pozice na severoamerickém trhu, a tak rodina Delladio požádala o zrušení smlouvy z roku 1998. Zástupci společnosti The North Face žádosti po důkladném zvážení situace vyhověli.

2002

Rostoucí zájem o vybavení s logem La Sportiva přimělo majitele firmy k velkým investicím do rozšíření výroby. Společnost zakoupila budovu v sousedství stávající továrny. Objekty propojila podzemním tunelem a nové prostory vybavila těmi nejmodernějšími technologiemi. Významnou posilu La Sportiva získala v osobě Lanfranca Brugnoliho, muže s bohatými zkušenostmi, který obsadil post administrativního a finančního ředitele.

2003

Společnost získala nový certifikát ISO 9001:2000, který kromě systému řízení kvality zahrnuje i normu ISO 14001 upravující dopady podnikání na životní prostředí. Obstála také při certifikaci DNV a stala se tak jedním z mála výrobců, kteří dokáží ve výrobě plnit přísná kritéria kvality produkce a ochrany přírody.

2005

La Sportiva přečkala krizi, která zachvátila trhy na celém světě, se ctí. Společnost díky enormnímu úsilí udržela růst a připravila plán investic do vývoje a marketingu pro další období.

2006

Ziano di Fiemme, leden 2006

V lednu roku 2006 se součástí celosvětové distribuční sítě společnosti stala do té doby nezávislá La Sportiva North America. Firma prošla restrukturalizací, která ji posunula zase o kus dále. Změnilo se mnohé. Řady obchodníků rozšířili zkušení specialisté, kteří se podělili o italský trh a zahraničí. Vzniklo interní marketingové oddělení zodpovědné za komunikaci a vztahy s veřejností. Vývojový tým dostal k dispozici nové technologie, továrna v Zianu zase moderní výrobní stroje.

Ziano di Fiemme, leden 2006

2007

Investice do rozvoje se vyplatily, firmě se podařilo naplnit stanovené cíle. Na trh přišly nové modely, z nichž se nejvíce blýskly lezečky Solution a běžecké boty Fireblade. Úspěchy slavily také sportovci z týmu La Sportiva. Patxi Usobiaga ovládl světový pohár v lezení na obtížnost, Kilian Fishuber kraloval boulderingu a Fulvio Dapit vyhrál italské mistrovství v horském běhu.

2008

La Sportiva oslavila 80 let své existence celou řadou akcí připomínajících významné výročí. V témže roce se společnost stala výhradním dovozcem kanadského technického oblečení značky Blurr na evropský trh.

2009

Příchod světové finanční krize společnost díky pohotové reakci vedení a změně obchodní i marketingové strategie ustála bez větších problémů. Světlo světa spatřily skialpové boty Stratos vyrobené s použitím titanu a karbonu. Nové materiály, promyšlená konstrukce a precizní zpracování, to vše vytvořilo jedinečný celek, díky kterému se La Sportiva vyšvihla na špici odvětví. Prostřednictvím předních evropských distributorů firma v Evropě poprvé představila kolekci kanadské značky Blurr.

2010

Nepříznivý vývoj na světových trzích La Sportivu v rozletu nezastavil. Společnost představila barevným pojetím značně odvážnou kolekci a navázala spolupráci s korejským výrobcem elektroniky Samsung. Netradiční partnerství vzniklo kvůli tvorbě nové řady technického oblečení, která by doplnila stávající nabídku horolezecké obuvi, bot pro skialpinismus, lyží, vázání a dalšího příslušenství. Smělé plány ovšem nebylo možné uskutečnit bez navýšení kapacit, proto firma přistoupila k rozšíření výrobní i skladové infrastruktury. Investice šly i do ochrany životního prostředí, a to v podobě instalace filtrů pro zachytávání oxidu uhelnatého a optimalizace odpadového hospodářství.

2011

La Sportiva uvedla na trh dlouho připravovanou skialpinistickou kolekci zahrnující veškeré potřebné vybavení. Světlo světa spatřila kompletní řada skialpových lyží, nová generace vázání, inovované stoupací pásy, boty Spitfire, Sideral a Starlet a hlavně netrpělivě očekávaná kolekce technického zimního oblečení. V dubnu téhož roku vznikla ve spolupráci s čínským výrobcem, který 12 let dodával italské společnosti běžecké boty, firma Fujan La Sportiva. Ihned nato započala výstavba sídla nového producenta. Od počátku se počítalo s plnou soběstačností budovy, která měla získávat energii prostřednictvím solárních panelů a tepelných čerpadel.

2012

Nabídka produktů La Sportiva se rozrostla o nové modely bot, které brzy získaly řadu ocenění i důvěru zákazníků. Společnost otevřela novou administrativní budovu a investovala do rozšíření výrobních kapacit. Nemalé prostředky vložila také do transformace energetického hospodářství. Počínaje rokem 2012 dokázala La Sportiva celý provoz firmy pokrýt výhradně z obnovitelných zdrojů.

2013

Společnost vybudovala v Zianu nové zázemí pro vývojové oddělení a posbírala řadu ocenění na významných mezinárodních akcích. Revoluční model Trango Cube ustavil nové standardy v kategorii trekingové a horolezecké obuvi. Skialpinistické vybavení obohatila nová kolekce technického oblečení a čtyřpřezkové boty Spectre a Sparkle určené pro freeride. Na sportovním poli dosáhl skvělého úspěchu francouzský skialpinista William Bon Mardion, který v botách Stratos Cube opanoval světový šampionát.

2014

La Sportiva se v novém etickém kodexu zavázala provozovat společnost v souladu se zásadami socioekonomické zodpovědnosti. Dodržování principů spravedlnosti, čestnosti, integrity a transparentnosti dostala na starost nově ustavená dozorčí rada. Posun ve výrobě zaznamenala kolekce bot pro horskou turistiku a treking, u které firma poprvé použila technologii Gore-Tex Surround. Lezečky Helios SR a oblečení La Sportiva vydatně pomohly Urbanu Zemmerovi v zisku titulu mistra světa v rychlostním lezení.

2015

Rok 2015 se nesl ve znamení zármutku nad odchodem Francesca Delladia. La Sportiva se rozloučila s mužem, který svůj život obětoval tvrdé práci. Zanechal po sobě úspěšnou a na mezinárodním poli uznávanou společnost. Post prezidenta převzal a výkonným ředitelem se stal Francescův syn Lorenzo Delladio. Firma dále rostla a sbírala jedno ocenění za druhým. Horolezecké boty do extrémních podmínek G2 MS se na veletrhu ISPO staly nejlepším outdoorovým produktem. Svaz italských prodejců vyzdvihl balení produktů La Sportiva a marketing společnosti označil za nejefektivnější na trhu. Úspěchy podtrhlo ocenění Safe The Brand udělované firmám užívajícím značku Made in Italy, které se dokázaly prosadit i na mezinárodním poli.

2016

Společnost uvedla do provozu nové inovační centrum, jehož součástí se stalo také moderně vybavené oddělení pro zpracování karbonu užívaného například k výrobě špičkových skialpinistických bot Stratos. Na obchodním poli se La Sportiva blýskla otevřením značkové prodejny v Cavalese a spuštěním nových internetových stránek a e-shopu. Jako jedna z mála firem obhájila prestižní italské ocenění Save the Brand. Lorenzo Delladio se navíc stal nositelem italského řádu za zásluhy (Ordine al merito della Repubblica Italiana), a to pro vedení společnosti v souladu se zásadami udržitelnosti a zodpovědného přístupu k ochraně životního prostředí.

2017

Nastal rok velkých změn ve vlastnických strukturách firmy. Lorenzo Delladio odkoupil podíl svého bratra Marca a stal se jediným majitelem společnosti. Ta opět investovala do své infrastruktury, a to rozšířením hlavní administrativní budovy, výstavbou nové výrobní haly a otevřením značkové prodejny ve španělském Rodellaru. La Sportiva se potřetí v řadě stala držitelem ocenění Save the Brand, tentokráte za progresivní přístup v oblasti internetových aktivit. Zasloužený úspěch zaznamenaly špičkové skialpinistické boty Stratos Hi-Cube vyráběné s použitím technologií známých z leteckého průmyslu. Inovativní produkt si vysloužil ocenění Zlatý kompas. Nezaháleli ani ambasadoři značky. Adam Ondra jako první na světě vylezl v norském Flatangeru cestu v obtížnosti 9c. Angela Eiter se pro změnu stala první ženou, která prostoupila linii ohodnocenou stupněm 9b. Na konci roku La Sportiva zveřejnila zprávu o udržitelnosti, která shrnula veškeré aktivity firmy na poli společenské zodpovědnosti.

2018

La Sportiva slaví 90 let od svého založení ve velkém stylu. Zapojena jsou multimédia, vzniká speciální webová stránka a sbírka krátkých příběhů „90 let s La Sportiva – příběhy o horolezectví a inovacích“. Za svou monografii o historii podniku získává firma prestižní ocenění OMI. Další ocenění Radical Green Award přichází za důslednou a každodenní práci na vývoji udržitelných výrobků a procesů. La Sportiva získává ve stejném roce také ocenění za nejlepší firemní komunikaci.

2019

La Sportiva otevírá tři nové brand stores – jeden ve Španělsku a dva v Itálii. Za výborně zvládnutou výměnu generací dostává rodina Delladio italské vyznamenání Di padre in figlio (Od otce k synovi). Firma navazuje spolupráci se světovým běžeckým závodem Lavaredo Ultra Trail, na němž se každoročně účastní přes 7000 běžců a běžkyň z více jak 40 zemí.

2020

Výroba je poznamenána pandemií. Podnik se k celé situaci staví zodpovědněji, než nařizují zaváděná vládní opatření. Firma činí vše pro udržení pracovních míst svých zaměstnanců. Zavádí se smartworking, je urychlena digitalizace podnikových procesů. Část výroby je dedikována produkci chirurgických ochranných masek. Na svých sítích rozjíždí La Sportiva kampaň #SportividaCasa, která přináší cenné tipy profesionálů k domácímu tréninku. Trh začíná znovuobjevovat skialpinismus, sportovní odvětví, na nějž se La Sportiva dlouhá léta specializuje.

2021

I přes velké problémy způsobované pandemickou situací se firmě daří docílit téměř třetinového růstu. Expertní komise společnosti Ernst & Young jmenuje Lorenza Delladio podnikatelem roku. Odborná porota shrnje klíčové pojmy strategické vize italské značky z Trentina do pojmů odvaha, inovace a transformace. Po 19 letech u firmy se loučí generální ředitel Lanfranco Brugnoli a odchází na zasloužený odpočinek. Ve funkci jej střídá Marcello Favagrossa.