Přehled lavinové výbavy

Lyžování ve volném terénu je krásná, ale nebezpečná činnost. Nezapomeňte si na túru přibalit spolehlivou lavinovou výbavu.

lavinová-bezpečnostLAVINOVÝ BATOH

Základní výbava do lavinového terénu (vyhledávač, lopata a sonda) slouží k lokalizaci a vyproštění z laviny. Existuje však další vybavení, lavinový batoh, jehož použití výrazně zvyšuje šanci na záchranu, pokud jej osoba stržená lavinou dokáže aktivovat. Pokud vyměníte běžný batoh za lavinový, je velmi pravděpodobné, že se v případě kritické situace udržíte na povrchu valící se sněhové masy a nebudete staženi hluboko pod sníh. Zůstat na povrchu znamená být u životadárného kyslíku, naopak dva metry pod sněhem vám klepe na rameno zubatá.

Jak to funguje?

Všechny lavinové batohy fungují na stejném principu. Zatažením za rukojeť spouštěče, umístěného na ramenním popruhu batohu, se během několika vteřin nafoukne airbag. Objem těla strženého lavinou se tím zvětší přibližně 1,5krát. O funkčnost airbagového systému se postará fyzikální zákon: pokud se pohybuje více částic najednou, plavou ty největší na povrchu. Při uvolnění laviny se člověk s nafouknutými airbagy stává v proudu sněhu onou velkou částicí, což mu zajistí nutný vztlak k tomu, aby zůstal na povrchu laviny. Batoh je samozřejmě pevně spojen s tělem lyžaře, což zajišťují mj. pevnostní švy a přezky na všech popruzích.

Optimistické statistiky

Po letech praktického používání existuje dlouhodobá statistika, která dokumentuje lavinové události, v nichž se ocitli lyžaři a snowboardisté s lavinovým batohem na zádech. Z výsledků šetření vyplývá, že airbag zvyšuje šanci zůstat na povrchu asi o 50 % (Haegeli P. „The effectiveness of avalanche airbags“). Pozor, při použití lavinového batohu samozřejmě zůstává nutností povinné nouzové vybavení – vyhledávač, lopata a sonda – a bezpečné chování na túře!

Plnění airbagů

Princip nafouknutí airbagů: v batohu je umístěna tlaková lahev s médiem, které se po aktivaci postará během dvou až tří sekund o naplnění airbagů. U batohů se doporučuje před zimní sezonou vak rozbalit a vizuálně zkontrolovat.

Aktivační jednotka

Systém musí před stržením lavinou aktivovat sám lyžař, obvykle má na zatáhnutí za táhlo několik vteřin. Následně dojde k uvolnění uzávěru tlakové lahve a uvolněné médium naplní airbag.

Velikost zádového systému

Mammut dodává batohy ve dvou velikostech zádového systému. Správná volba je pro pohodlné nošení velmi důležitá a určitě se vyplatí si obě velikosti vyzkoušet.

Přeprava letadlem

Pokud plánujete letecký výlet za prašanem, je potřeba myslet na to, že přeprava tlakové lahve může znamenat problém. Pravidla se řídí přepravními podmínkami IATA, podle nichž je nutné ji hlásit dopravci alespoň 2 týdny předem. Někteří dopravci mohou být vstřícnější, před odletem raději vzneste dotaz.


LAVINOVÝ VYHLEDÁVAČ

Žádný dokonalý vyhledávač neexistuje, každý má své výhody i nevýhody. Může být tak dobrý, jak dobře s ním umí zacházet jeho majitel. Lavinový vyhledávač pracuje na principu přijímače a vysílače na celosvětově jednotné frekvenci 457 kHz. Vyhledávač podává o poloze zasypaného akustickou a vizuální (směrová šipka a vzdálenost) informaci.

barryvox-s

Funkce označení

Vyhledávače dovedou určit počet zasypaných v určité ploše laviniště, což urychlí vyhledání. Po přesném dohledání zasypaného a ověření nálezu sondou můžete tento signál označit (zamknout) pomocí funkce  MARK a zahájit vyhrabávání nalezené osoby. Zamknuté vysílání vyhledávače na těle právě nalezené osoby nebude mást zachránce a komplikovat hledání dalších zasypaných v laviništi.

Aktualizace softwaru

Srdce současných vyhledávačů tvoří výkonné počítače. Velmi elegantní vylepšení stávající výkonnosti procesoru umožňuje nahrání aktuální verze firmwaru z počítače do přístroje.

Co je dobré vědět…

Záruční doba většiny výrobců je 5 let. Používají se malé tužkové baterie typu AA nebo AAA, 1 až 4 kusy. Nové baterie založte do přístroje na začátku zimy a před každou důležitou túrou. Vždy po zapnutí se na displeji objeví stav nabití v procentech, v teple chaty bude zobrazená kapacita větší než reálná v mrazu. Vyvarujte se použití dobíjecích akumulátorů. Vyhledávač odolává vodě, nemusíte se bát jeho zničení po zahrabání do sněhu.


SNĚHOVÁ LOPATA

Při výběru lopaty dbáme především na její stabilitu, ergonomický tvar a „rozumně“ nízkou hmotnost. Dnes nahradily lopaty z různých slitin své plastové předchůdce, bez výjimky mají totiž mnohem větší tuhost i trvanlivost.

  • Rovný horní okraj poskytuje dobrou oporu pro zašlápnutí listu botou.
  • Menší listy vyžadují menší množství energie, ale to znamená i nižší efektivitu přepravy sněhu.
  • U­‑profil listu přináší lepší držení sněhu na lopatě.
  • Listy vyrobené ze slitiny hliníku 6061, upravené tepelným zpracováním (kalení), mají dostatečnou odolnost.
  • Rukojeť se musí držet dobře i v palcových rukavicích.
  • Kratší násada znamená nižší hmotnost, ale efektivita a pohodlí při práci jsou nízké. Delší násada má jednoznačně přednost.
  • Při nákupu lopaty a sondy se nevyplatí šetřit - při záchranné akci jde o minuty a zlomená lopata nebo sonda mohou mít fatální následky.

LAVINOVÁ SONDA

Lavinová sonda je klíčovou pomůckou při hledání v laviništi. Používá se k dohledání zasypaného. Sondou přesně zjistíte, jak je zasypaný hluboko a jaká je jeho poloha, což má významný vliv na rychlost vyhrabání.

Sestává z lehkých, většinou 40 cm dlouhých dílů ze slitiny hliníku nebo z karbonu, které jsou spojené ocelovým lankem. Celková délka bývá 2 až 3 m. Sonda musí být rychle a snadno sestavitelná ze složeného do pracovního stavu a musí též mít snadnou aretaci délky. Důležitá je i pevnost a tuhost.

Moderní elektronická sonda

Zjednodušeně řečeno jde o sondu, do které je integrován vyhledávač. Karbonová sonda iProbe dokáže díky elektronickému přijímači dohledat všechny druhy lavinových vyhledávačů do vzdálenosti 1,8 m, což doplňuje akustická signalizace, která se mění se vzdáleností od přístroje.