NEMO Equipment – pro nás novinka, v Americe stálice
René Kujan
3 minuty čtení
Americký výrobce NEMO je na českém trhu stále ještě trochu nováčkem. I tak si ale stihl dobýt významné postavení v povědomí naší odborné, outdoorové veřejnosti třeba svými karimatkami. Ve skutečnosti NEMO žádný nováček už dávno není. Ve své domovině značka oficiálně existuje od roku 2004 a z původní „garážovky“ a doslova „one-man-show“ se vypracovala ne na největší, ne na nejbohatší, ale přesto na nejprodávanější značku svého segmentu na americkém trhu. Kdo stojí za NEMO? A stojí jeho výrobky opravdu za to?!
Legenda praví, že myšlenka založit firmu na outdoorové vybavení se zrodila v hlavě jistého Cama Brensingera jedné noci ve stěně Mount Washington. (Mimochodem jde o nejvyšší vrchol Nové Anglie, jenž je i přes svou „nepatrnou“ výšku 1917 m n. m. proslulý extraordinérně drsnými podmínkami – právě zde byla oficiálně naměřena nejvyšší rychlost větru na severní polokouli 372 km/h!) Právě té noci, kdy někdejší student designu prožíval bezesné hodiny v „otřesně navrženém“ bivaku. Následujícího jitra sestoupil jako biblický Mojžíš z hory... a v posledním ročníku svých studií založil NEMO Equipment. Akronym NEMO značí „New England Mountain Outfitters“ (něco jako „Horolezecké potřeby z Nové Anglie“), sám zakladatel ale nepopírá ani inspiraci slavným románovým kapitánem z pera Francouze Julesa Vernea.
S NEMO se neztratíte v horách... ani v kempu |
Už první prototypy NEMO zapracovávaly myšlenku bivakovacího přístřešku s nafukovací strukturou. A tak z dílny firmy vzešel jako jeden z prvních výrobků také stan s nafukovací konstrukcí. Cam už před oficiálním založením společnosti začal s několika kolegy designéry a inženýry pracovat na prvních vzorcích a prototypech vlastních stanů. O počátečním období sám říká, že prvních 13 let se stále pohybovali na úrovni start-upu. Dnes má firma 50 zaměstnanců pouze v hlavním sídle společnosti a nejvyšší prodeje spacáků a karimatek v Severní Americe.
Ultimátním cílem NEMO je vybudovat stabilní ikonickou značku, která inspiruje k náklonosti: - k dobrodružství - k sobě navzájem - k naší planetě ... a staví na třech pilířích: - inovace - komunita - udržitelnost |
I přes tyto dosažené mety zůstává zakladatel a zároveň stále vlastník firmy Cam Brensinger skromným a trpělivým člověkem s – minimálně pro sféru businessu – alternativním přístupem: „Nejsme nenasytní. Naším hlavním cílem není každých pár let zdvojnásobovat zisky. Naším hlavním cílem je vytvářet trvalou, ikonickou značku, která vyrábí něco smysluplného, co vydrží,“ říká k tomu sám zakladatel. A jedním dechem se sebeironickým úsměvem přiznává, že zpočátku byla jeho hlavní hybnou silou neskutečná odvaha založená na ignoranci. Jeho cílem byly na počátku outdoorové výrobky, o nichž si on sám myslel, že jsou „prostě cool“. Dnes naslouchá především zákazníkům a snaží se dát jim do rukou nejlepší možný výrobek vedoucí k nejlepším možným zážitkům, zkušenostem tak, aby si lidé mohli svou túru, výlet užít a zrelaxovat v přírodě. „S maximem lásky a respektu k outdooru,“ jak sám dodává.
Ze speciálky pro horolezce a ledolezce se postupem času stala firma s mnohem širším záběrem (dnes najdeme pod značkou NEMO také vybavení pro camping, rodinné výlety...). A vývoj vlastních materiálů posunul NEMO takříkajíc až do říše nejodvážnějších outdoorových snů. Jak jinak si vysvětlit, že se mu ještě stále daří vylepšovat své karimatky (rostoucí tepelný odpor, lepší sbalitelnost) i při snižování hmotnosti (sic!)?
NEMO se stal celkovým vítězem ceny ISPO Brand New už v roce 2005. Jeho návrhy patřily mezi 100 nejlepších vynálezů roku oceněných časopisy TIME a Popular Science. To odstartovalo celou šňůru přebíraných ocenění a uznání, která od té doby stále pokračuje (např. ISPO Award 2023 za karimatku Tensor Extreme Conditions). Cam společně se svými designéry věří, že pracuje na produktech pro outdoorová dobrodružství, která z nás samých vykřesávají to nejlepší. Na dveřích do zasedačky mají velkou samolepku „Designuj tak, jako by ti na tom opravdu záleželo!“
Za úspěchem NEMO stojí také skutečnost, že neustále investuje do výzkumu a vývoje svých vlastních materiálů |
A zakladatel Cam Brensinger přidává svou další progresivní vizi: Nechce reprezentovat jen další outdoorovou firmu, která dělá více nebo méně stejné výrobky jako všichni ostatní. Chce neustále pracovat na výzkumu a vývoji a uvádět na trh pouze takové výrobky, které jsou skutečně „něco super“, něco unikátního. A co NEMO vlastně vyrábí? Stany a přístřešky, spacáky a karimatky, kempinkový nábytek a další vychytávky.