Rady a tipy: Jak vybrat skialpový batoh?
Ondřej a Jiří Švihálkovi
5 minut čtení
Volba správného skialpového batohu se odvíjí od toho, na jakou disciplínu z široké palety skialpových radovánek budu chtít batoh použít primárně. A protože batoh nepatří k těm úplně nejdražším částem výbavy, většina skialpinistů a freeriderů nakonec skončí se dvěma či více batohy, protože univerzální batoh prostě neexistuje.
OBSAH:
- Fitness touring
- Klasický skitouring
- Zádový systém batohu
- Batoh do laviny
- Jak vybrat batoh na freeride a freetouring
- Vícedenní přechody
- Jak vybrat batoh na skimountaineering
- Cena skialpového batohu – co ji ovlivňuje
FITNESS TOURING PO SJEZDOVKÁCH
Na kondiční běhání po sjezdovce večer po práci nebo třeba během lyžařské dovolené s rodinou nám nejlépe poslouží lehký skialpový batoh, který se používá na závodech. Je z lehké tkaniny, má na ramenním popruhu slot na láhev s pitím a objem okolo 15 litrů. Což je tak akorát, aby se vám tam vešla větrovka, tenká péřovka a rukavice na sjezd, pásy, čelovka, brýle a nějaká ta tyčinka. Od batohů na trailové běhání se tyhle batohy liší prakticky jen tím, že nabízejí možnost připnutí lyží na batoh, což ale může být občas hodně užitečné. Takový skialp batoh dostanete dnes v perfektním provedení od několika specializovanějších výrobců, třeba jako je La Sportiva.
KLASICKÝ SKITOURING
Na normální jednodenní túry je potřeba hledat batoh s objemem okolo 30-35 litrů. Do batohu na skialpy této velikosti by se mělo vejít vše podstatné. I batoh na nenáročný skitouring by měl mít popruhy pro připnutí lyží, protože nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit. Zvláště během posledních slabých zim je zcela normální, že si skialpinista musí lyže ke sněhu kousek poponést.
ZÁDOVÝ SYSTÉM BATOHU
Mnozí lidé ocení u skitouringových batohů také postranní zip, který umožňuje boční plnění, protože zvláště na sněhu nechcete vyndávat vše ven jenom proto, abyste se dostali pro něco na dně batohu. Dalším důležitým atributem, na který by si měl člověk dát při výběru pozor, je zádový systém, ramenní popruhy a bederní popruh. Není potřeba to více rozvádět, je zkrátka důležité, aby se dal celý systém správně nastavit a batoh tak při sjezdu dobře držel na zádech.
Obecně by skitouringový batoh neměl být úzký a vysoký, ale raději širší a nižší – batoh takového tvaru vás bude při sjezdu mnohem méně rozhazovat. Tohle všechno je dobré vyzkoušet přímo v prodejně, protože ne každý lyžařský batoh sedne každému – někdo má kratší záda, někdo delší, někdo má široká ramena a někdo méně atd… Celkově dbejte na správnou nastavitelnost batohu a pamatujte, u jízdy na lyžích není nic horšího, než batoh létající na zádech nahoru dolů či ze strany na stranu!
BATOH DO LAVINY
Posledním velkým tématem při výběru batohu je zajisté airbagový systém. Airbagový systém a jeho druhy je tak rozsáhlé téma samo o sobě, že si jej raději necháme na příště. Zde je ale potřeba zmínit to podstatné: V průběhu času se z lavinových airbag batohů začíná stávat bezpečnostní standard a už nemluvíme o velké lavinové trojce pípák, lopata, sonda, ale spíše o velké čtyřce s tím, že právě airbagový batoh je tou poslední částí mozaiky. Tyhle batohy vás v případě včasné aktivace systému udrží na povrchu laviny a prokazují velmi vysokou úspěšnost. Samozřejmě, neochrání vás v případě opravdu velké laviny a taktéž vás příliš neochrání před možností těžkého mechanické zranění, jehož pravděpodobnost je při pádu laviny poměrně vysoká, zvláště ve strmém terénu. Při běžné „lyžařské“ lavině jsou ale tyhle batohy k nezaplacení.
KDY JE LAVINOVÝ BATOH POTŘEBA?
Obecně tedy lze říci, že lavinové batohy určitě ano, a to především čím náročnější túry chceme podnikat a čím více chodíme v zimních měsících jako je prosinec, leden, únor, kdy je pravděpodobnost lavinové nehody obecně nejvyšší. Naopak pokud chodíme pouze po značených skialpových trasách v ČR, určitě se shodneme, že airbagový batoh není úplnou nezbytností. Taktéž v pokročilém jaru, při dodržení dalších bezpečnostních pravidel lavinové prevence, už většinou od lavinového batohu upouštím, a to kvůli jeho jediné zjevné nevýhodě: výrazně vyšší váha oproti normálnímu batohu.
JAK VYBRAT BATOH NA FREERIDE A FREETOURING
Tak u této disciplíny je bez jakékoliv pochybnosti velmi důležité zvolit batoh airbagový. Berme v potaz, že nahoru se budeme vozit lanovkami a vyšlápnout pár desítek výškových metrů nad dobrou lajnu se dá bez problému i s trošičku těžším batohem. Benefity v podobě výrazně vyšší bezpečnosti jsou myslím jasné. Pokud chceme batoh čistě na freeride, bude nám stačit batoh s velmi malým objemem. Avšak pokud chceme mít batoh trošku univerzálnější a použitelný i na skialp, chce to objem větší. A při freeridu holt máme batoh poloprázdný, což nijak zvlášť nevadí.
BUDE SE HODIT |
RADY A TIPY: JAK SE OBLÉCT NA SKIALPY |
PÁR RAD, JAK VYBRAT SKIALPINISTICKÉ LYŽE |
JAK VYBRAT SKIALPOVÉ VÁZÁNÍ? RADY A TIPY |
JAK VYBRAT SKIALPOVÉ BOTY |
JAK SE VYBAVIT NA SKIALPY |
Některé freeridové batohy jsou tvarované tak, jako by trup jezdce přímo „obtékaly“, jsou nízké, široké a nevystupují ani příliš dozadu za těžiště jezdce. Taktéž mají široký bederní pás, který dobře přiléhá. Takto dobře přiléhající batohy jsou prostě nejlepší, protože u freeridu nám nejde o nic jiného než o kvalitu jízdy a batoh nás nesmí omezovat! Možnost připnutí lyží na batoh by měla být u freeridového batohu samozřejmostí.
VÍCEDENNÍ PŘECHODY
První věcí, kterou si musíme pohlídat, vybíráme-li batoh na vícedenní akci v horách, je pohodlnost. Batoh musí mít propracovaný zádový systém a dostatečně široké ramenní i bederní popruhy, aby nám poskytoval dostatečný komfort, protože potáhneme už celkem hodně kil na zádech, a to dokonce několik dní v kuse. Systém popruhů musí jít dobře nastavit a popruhy se nesmí zařezávat do ramenou.
Druhá důležitá věc je rozhodně objem, který musí být už relativně velký. Řekněme asi 45 litrů, pokud má batoh pojmout lavinové vybavení, mačky, sedák, lékárničku, bivakovací vak, spacákovou vložku na chaty, termosku, svačinu a některé vrstvy oblečení navíc.
SKITOURINGOVÉ VYBAVENÍ
Možnost rychlého a jednoduchého připnutí lyží na batoh je samozřejmostí a mimo to musí mít batoh slot také na cepín, který zvlášť při ledovcových přechodech patří do povinné výbavy. Pro mě osobně je velkou výhodou i dostatečně velký vrchlík, protože drobností jako jsou náhradní baterie, čelovka, opalovací krém atd. má člověk při takovém přechodu celou řadu a chci je mít po ruce na jednom místě.
JAK VYBRAT BATOH NA SKIMOUNTAINEERING
Batoh na nejtechničtější skialpovou disciplínu, kterou je bezpochyby skimountaineering, musí mít propracované detaily. Měl by mít zipový boční vstup, když se i ve strmějším terénu potřebujeme dostat hlouběji do batohu. Velmi podstatný je kvalitní a precizní systém pro připnutí lyží, protože s nimi polezeme na zádech i stovky metrů a ve strmých místech opravdu nepotřebujeme, aby se nám lyže nějak viklaly. Naopak musí i po několika hodinách držet spolehlivě na batohu. Neméně důležitá je také možnost připnout na batoh dva cepíny zároveň, protože při lezení strmých žlabů běžně využijeme dva cepíny. Taktéž materiálové poutko na bederním popruhu pro zacvaknutí několika karabin, ledovcového šroubu atd. je mnohdy velkou výhodou.
Více než u jiných disciplín je tady důležité, aby byl batoh z oděru odolného materiálu, který se zas tak rychle neprodře, protože s ním polezeme třeba i ostrými skalními hřebeny, už bez lyží, někde kousek pod vrcholem. Zároveň by však měl takový batoh sám o sobě vážit co nejméně, protože při této náročné disciplíně používáme celkem dost horolezeckého materiálu, a tak trochu bojujeme s jeho váhou. Proto je praktické, když sám batoh je v podstatě ultralightový, bez zbytečných vnitřních přihrádek a kapsiček, avšak právě s výše zmíněnými detaily.
Cena skialpového batohu – co ji ovlivňuje
Skialpový batoh má množství specifik, která mají do ceny co mluvit. Kromě materiálu (dražší samozřejmě kvalitně zátěrovaný, rip-stop, oděru a voděvzdorný) můžeme zmínit třeba zipy. U nich si za značkové, voděodolné, měkké voděodolné budeme muset předplatit. Litráž batohu bude také rozhodující. Na jednom konci cenového spektra jsou skialpové batohy s jedinou komorou na záložní bundu, rukavice a termosku, na druhém konci batohy třeba až 50litrové. Rozhodující bude třeba i příprava na vložení chrániče páteře, případně chránič v batohu už přítomný. Dražší bude zřejmě také batoh se speciálními kapsami na sondu a lopatu/lyžařské brýle apod. A pokud budeme vybírat batoh s lavinovým airbagem, ten do ceny promluví asi vůbec nejvíc.
Mnoho šťastných kilometrů nahoru i dolů přeje Jiří Švihálek, horský vůdce UIAGM
www.svihalekguiding.cz/