RECENZE: Cyklistické brašny deuter Cabezon
Jakub Kaplan
5 minut čtení
Německý výrobce deuter si bezesporu získal vynikající pověst díky výbornému zpracování, které se odráží v celé šíři sortimentu. Na poli bikepackingových brašen je však relativně novým hráčem. Nová řada Cabezon reaguje na nejnovější trendy a nabízí nepromokavé brašny pro všechny nadšence cestování na dvou kolech.
Z obsahu:
- rámový vak deuter Cabezon FB 6
- podsedlový vak deuter Cabezon SB 16
- řidítkový vak deuter Cabezon HB 14
A jak si vedly brašny Cabezon při ostrých testech během víkendových akcí u nás v České republice, ale také při vícedenních bikepackingových výjezdech na Slovensku a v Rakousku? Než si konkrétně představíme jednotlivé brašny řady Cabezon, pojďme si říci, co mají společného. Vlastně se vůbec nejedná o brašny v pravém slova smyslu, ale spíše o nepromokavé vaky, které se upevňují do speciálního pouzdra. Stručně řečeno: deuter Cabezon jsou lehká, prostorná, plně voděodolná a v neposlední řadě elegantní zavazadla vhodná na bikepackingové dobrodružství.
Materiál cyklistických brašen deuter Cabezon
S výjimkou rámové brašny jsou tvořeny dvoudílnou konstrukcí. Hlavní materiál je vyroben z nylonových vláken (polyamidu) s hladkým povrchem. Pro zvýšení odolnosti a voděodolnosti byl tento materiál upraven pomocí termoplastického polyuretanu (TPU).
Při výrobě byl kladen důraz na to, aby výsledné produkty byly stoprocentně vodotěsné a odolné proti roztržení. Švy jsou precizně podlepené proti pronikání vlhkosti. Všechny brašny se k rámu bicyklu upevňuji pomocí kvalitně zpracovaných popruhů na suchý zip a součástí brašen jsou i reflexní prvky.
Rámová brašna deuter Cabezon FB 6
Rámová brašna o objemu šesti litrů se vyznačuje primárně svou jednoduchostí. I když se jedná o nejjednodušší brašnu z celé trojice, budete ji pravděpodobně přes den používat nejčastěji. Důležité je podotknout, že deuter má v nabídce i verzi o objemu čtyři litry. Šestilitrová verze nabízí dostatek prostoru pro vše, co chci mít po cestě neustále po ruce. Pobere hravě i těžší náklad, např. sadu na opravu kola, kompletní vaření, jídlo, a dokonce i tyčky ke stanu. Navíc tato brašna váží pouhých 170 gramů.
Dominantou této brašny je vodotěsný zip po celé délce. Zip působí kvalitním dojmem a spolehlivě drží, i když brašnu slušně nacpete. Jediné, s čím se člověk musí smířit, je skutečnost, že šestilitrová verze už zabírá výrazný prostor pod rámem, takže umístění více lahví do držáků na rámu může být problém. Základem je tak pořídit vhodné držáky, které umožňují i boční vložení lahve. Případně můžeme košíky na vodu namontovat do spodní části rámu nebo přímo na přední vidlici.
Cabezon FB 6 má 4 fixní body na suchý zip. Je vidět, že výrobce myslel na různé průměry trubek, proto jsou některé pásky na suchý zip vyrobené se slušnou rezervou. Někdy bude určitě lepší popruhy nůžkami zakrátit, aby nám nikde nic zbytečně nepřečnívalo.
Správně zabalit se vyplatí
Jediné, co mě na brašně zaskočilo, jak zvláštně drží nebo spíš nedrží tvar. Nejlépe působí, když jí máte poctivě naloženou. Jelikož se jedná pouze o jednu hlavní komoru bez dalších vnitřních kapes, předměty uvnitř mohou cestovat a přesouvat se. Z estetického i praktického hlediska bych u šestilitrové verze přidal jeden další popruh na suchý zip. Vylepší to celkový tvar brašny a zabrání možnému prověšení. K horní rámové trubce ji totiž fixují pouze dva pásky. Ty lze polohovat dle libosti do šesti poutek na horní straně brašny. Poloh je tedy dostatek, takže ještě jeden pásek navíc by neměl být problém. Samozřejmě celkový tvar brašny závisí také na tom, jak pečlivě dokážete uspořádat všechny věci uvnitř. Pro ty, kteří to zvládají lépe než já, mohou celkem čtyři uchycení stačit.
Tajný tip: Pro všechny brašny, které kdy na svého hliníkového oře budete věšet, platí, že je dobré místa rámu přicházející do kontaktu s brašnou podlepit ochrannou páskou. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit. Po prvním vícedenní akci jsem na některých místech rámu zaznamenal stopy po škrábancích. |
Podsedlová brašna deuter Cabezon SB 16
Nevětší brašnou z řady Cabezon je podsedlová brašna SB 16 o objemu 16 litrů. Tato brašna se skládá ze dvou částí. První částí je voděodolný vak s rolltopem. Jeho koncová část je zúžena tak, aby se snadno vešel do postroje. Brašnu uzavíráme klasickým rolováním
alespoň natřikrát – kvůli zajištění nepromokavosti. Během tohoto procesu je důležité nezapomenout povolit odvzdušňovací ventil umožňující vypustit přebytečný vzduch z brašny a dosáhnout tak lepší komprese.
Druhou část tvoří postroj, do kterého se nepromokavý vak zasouvá. Součástí postroje jsou dvě uchycení na suchý zip, která se kotví na sedlovou trubku. Další uchycení představují plastové přezky, které se kotví na obou stranách pod sedlo. Přezky poctivě drží a při jízdě se nepovolují.
Jak s brašnou na cestách?
Pouzdro dále obsahuje stahovací popruhy fixující samotný nepromokavý vak. Typicky to funguje tak, že když po cestě něco potřebuji, odepnu vak a postroj zůstává stále na kole. Pouzdro na své vrchní části nese gumové stahovací šňůrky. Pod ně lze umístit například nepromokavou bundu, v mém případě třeba i odpadkový koš.
Důležité je správné zabalení rolovacího vaku. Každé místo ve spodní zúžené části musí být dostatečně vyplněno, aby se zamezilo zvýšenému kymácení celého kompletu. Kyvadlového efektu se ale úplně nezbavíme při intenzivní jízdě ve stoje do kopce nebo při jízdě v náročném terénu. Jedná se o běžný jev u těchto typů brašen. Značného zlepšení lze dosáhnout pečlivým balením a správným rozložením těžšího a lehčího vybavení. Ideální je např. do zúžené části vaku nacpat spacák bez pouzdra, který krásně vyplní daný prostor. Vak hravě spolkne karimatku plus věci na spaní.
Montáž bikepackingového vaku pod sedlo
Určitě významnou výhodou tohoto postroje je odolný a pevný materiál, který je v místě dotyku se sedlovkou ještě navíc vyztužen. Mé nastavení sedlovky bohužel vycházelo tak nešikovně, že se část postroje dotýkala sedlové objímky. To mělo za následek, že po delším
používání bylo v místě dotyku s objímkou pouzdro více opotřebené, než bych si přál. Řešením je v takovém případě opět podlepení nějakou ochrannou páskou (v domácích potřebách např. nalezneme „sportovní pásku“ nápadně se podobající „kobercovce“, jakou používali již naši otcové). Toto není nic proti použitým materiálům, které jsou typicky deutrovské, tedy výrazně poctivé, ale nešťastným nastavením mé sedlovky.
Řídítková brašna deuter Cabezon HB 14
U této brašny se budu trochu opakovat. Materiály postroje a vaku zůstávají stejné a vše funguje obdobně jako u Cabezon SB 16. K řídítkům máme napevno připevněn postroj, do něhož vkládáme vak s oboustranným rolovacím uzávěrem. Ten umožňuje rychlý oboustranný přístup ke všem věcem uvnitř. Samozřejmě nechybí vzduchový ventil pro dosažení maximální komprese. K jeho upevnění postroje na řídítka slouží tři pásky na suchý zip. Součástí postroje jsou čtyři měkké distanční podložky, které umožňují montáž na různé typy řídítek. Samotný
vak se uzavírá pomocí dvou popruhů s přezkou.
Cyklistická brašna na řidítkách
Oproti ostatním brašnám vyžaduje Cabezon HB 14 o trochu více pozornosti. Pokud brašnu více naložíte a terén není úplně přívětivý, má tendenci postroj nepatrně klesat k přednímu kolu. Po cestě jsem musel vícekrát suché zipy znovu důkladně postahovat. Navíc mi připadalo, že vnitřní vak v postroji tak nějak prokluzuje. Není to nic dramatického, jen celý komplet občas během dne musíte upravit. Tomu můžeme pomoci správným rozložením věcí uvnitř rolovacího vaku při balení.
Čtrnáctilitrová brašna jinak nabízí opravdu dostatek prostoru, pobere například i minimalistický stan (dobrým příkladem je Rock Empire Orbis 2 CP). Za zmínku stojí také poutka na vrchní části postroje, která v kombinaci s gumovým stahovacím lankem hravě poslouží i na uchycení dalšího materiálu, v mém případě kompaktního fotoaparátu nebo mobilního telefonu.
Celkové zhodnocení brašen deuter Cabezon
Bikepacking je skvělá věc, speciální bikepackingové brašny však vyžadují trošku pečlivější balení, než je tomu u klasických cykloturistických brašen. Ty mívají mnoho komor a kapes pro lepší organizaci věcí. U bikepackingových brašen Cabezon je dobré si vše správně poskládat podle nutnosti použití, vytahování věcí z nich během dne. Protože, co chceme na cestě opravdu minimalizovat, je to neustálé přehrabování se a odepínání vaků z pouzder. To může být při nesystematizovaném zabalení věcí už docela slušná otrava.
Dlouhodobé zkušenosti
Než člověk vyrazí na delší akci, doporučuji vyzkoušet systém fixace brašen a promyslet, co kam zabalíme. Následné balení nepromokavých vaků do pouzder už je jednoduchý a přímočarý. Vše funguje tak, jak má. Minimalistická dvoudílná konstrukce však nemusí být ideální pro ty jedince, kteří rádi věci neustále hledají v brašnách a potřebují mít všechno po ruce.
Velmi mile mě deuter překvapil kvalitním zpracováním i u tohoto typu minimalistických brašen. Použité materiály nezklamaly ani v deštivých dnech. Jak už jsem předesílal už na začátku, deuter si své renomé určitě udrží i u cyklistických brašen Cabezon. Z mého pohledu se jedná propracovaný produkt, který budu v budoucnu ještě rád využívat. A tyto brašny mohu vřele doporučit všem svým bikepackingovým kolegům i kolegyním.
* Kromě brašen Cabezon nabízí deuter také další typ bikepackingových brašen nesoucích název Mondego. Představují lehčí a levnější alternativu, která ovšem neposkytuje výhody dokonalé nepromokavosti. |
Použité vybavení
Cabezon FB 4
deuter
- atlantic-black
- desert-black
Voděodolný vak pro vaše cestování na kole. Je lehká, velikostně tak akorát a snadno ji čtyřmi popruhy na suchý zip připevníte na rámovou trubku u kola.
Cabezon FB 6
deuter
- atlantic-black
- desert-black
Voděodolný vak pro vaše cestování na kole. Je lehká, velikostně tak akorát a snadno ji čtyřmi popruhy na suchý zip připevníte na rámovou trubku u kola.