Jak se sbalit nalehko
Jan Klega
Nechcete se po horách dlouhé dny vláčet s těžkým batohem na zádech? Vyrazte nalehko vybaveni tak, abyste ulevili svým ramenům a přitom s sebou měli vše, co je třeba pro bezpečné zvládnutí naplánované trasy.
Spousta lidí si s hmotností výstroje hlavu příliš neláme, a to i přesto, že svůj batoh jen stěží zvednou země. Ráno vylézají ze stanu rozlámaní a večer padají únavou, nicméně s pocitem, že je na cestě nic nepřekvapí. Proti důsledné přípravě nelze nic namítnout, pravdou ovšem je, že řadu věcí často nosí úplně zbytečně. Ve skutečnosti se bez nich totiž obejdou úplně, nebo jim zcela postačí méně odolná varianta. Celá tato snaha o perfektní zajištění mnohdy pramení z nedůvěry ve vlastnosti materiálů, z nichž se moderní lehké vybavení vyrábí.
Pokud se například obáváte, že stan o váze jednoho kilogramu nevydrží nápor větru a deště, pořídíte si model určený do extrémních podmínek. Takový, který například používají polárníci vydávající se na dlouhé přechody zaledněných oblastí. Tento princip platí i jinde. Stejně jako si z důvodu možného, ovšem nepříliš pravděpodobného, promoknutí goretexové bundy sbalíte více rezervního oblečení, tak si kvůli obavám z hladu a žízně zase vezmete větší zásoby jídla a pití.

Nové možnosti úsporného balení
Putování s odlehčenou výbavou přitom vůbec není omezující a při správném přístupu ani nijak zvlášť riskantní. Právě naopak, zavazadlo o nízké váze otevírá zcela nové možnosti. Sníte už léta o dlouhém trailu nedotčenou přírodou na severu Evropy, ale v práci bohužel nedostanete tolik dovolené, abyste ho stihli projít? Nejste omezeni časem, ale limituje vás vyšší věk či zdravotní indispozice, jako jsou například bolesti zad nebo operovaných kolen, kvůli kterým nesmíte nosit těžká břemena? To vše řeší cestování s lehkým batohem vážícím do deseti kilogramů, které je nejen rychlejší, ale také výrazně šetrnější k tělesné schránce. Nezatíženi prostě urazíte pořádnou porci kilometrů a večer budete stále ještě mít dostatek sil na to v klidu vstřebat všechny zážitky, které den na stezce přinesl.
Odlehčení výbavy také zvyšuje bezpečnost. Menší zatížení organismu redukuje riziko úrazu, který může v odlehlých oblastech znamenat opravdu vážný problém. O poznání vyšší rychlost pohybu, díky níž strávíte putováním kratší dobu, zase snižuje pravděpodobnost, že vás ve špatně prostupném terénu zastihne nepřízeň počasí.

Důsledná příprava na výlet především
Aby se výše uvedené faktory mohly naplno projevit, musíte se na cestu připravit a pečlivě ji naplánovat. V prvé řadě posbírejte co nejvíce informací o trase, jejím profilu, obtížnosti a podmínkách, které v daném období v regionu panují. Nezapomeňte si zjistit, zda se na ni nachází dostatek vodních zdrojů a jestli jste v zásobování odkázání pouze na sebe a budete potřebovat vodu filtrovat, nebo jestli si můžete proviant někde doplnit. Na základě tohoto průzkumu už vcelku snadno sestavíte seznam toho, co je třeba si vzít s sebou.
Chystáte-li se na opravdu dlouhou výpravu, předem si své vybavení vyzkoušejte na několika kratších akcích. Naučíte se s ním správně zacházet a odhalíte slabiny, které by vás jinak mohly nepříjemně překvapit. Myslete na to, že se na svou výstroj budete muset spoléhat klidně i několik týdnů, problematické kusy proto upravte nebo vyměňte. Poznávejte také sami sebe, své možnosti, schopnosti a dovednosti. Rozvíjejte své znalosti v oblastech spojených s pobytem v přírodě, k nimž patří například tábornické dovednosti, orientace v krajině, meteorologie nebo první pomoc. Vězte, že poctivý trénink se opravdu vyplatí.

Začněte se balit s rozmyslem
Rozhodli jste se koncept cestování nalehko vyzkoušet? V podstatě máte dvě možnosti, jak začít. Buď se do něj můžete vrhnout po hlavě a jedním vrzem vyměnit staré vybavení za nové, nebo to vzít hezky zvolna a na váze ubírat postupně. První variantu příliš nedoporučujeme, neboť pěkně provětrá vaši peněženku, aniž by zaručila kýženou svobodu a komfort pohybu. Důvod je prostý, vytvoření plně funkčního systému výstroje je běh na dlouhou trať, pro který neexistuje univerzální návod. Pokud si vše pořídíte najednou, můžete dost dobře brzy přijít na to, že vám některé věci vůbec nevyhovují, nebo společně nefungují tak, jak jste si představovali. Mnohem lépe proto uděláte, když do světa ultralehké výstroje vstoupíte pomalu a s rozvahou. Nespoléhejte jen na rady uživatelů a recenzentů, dejte také na svůj úsudek a zkušenosti. Každý člověk na pobyt v přírodě nahlíží z trochu jiného úhlu, který nemusí vždy odpovídat tomu vašemu.
Ptáte se, jaké kroky tedy podniknout nejdříve? Na úplném počátku je nutné své stávající vybavení protřídit. Vytvořte si tabulku a ke každému kousku doplňte jeho hmotnost. Mějte přitom na paměti, že údaje uvedené výrobcem jen málokdy odpovídají realitě, rozhodně se proto vyplatí vše doma zvážit, třeba na obyčejné kuchyňské váze. Takto jednoduše získáte ucelený přehled, na jehož základě si snadno spočítáte, kde se dá nějaký ten kilogram ušetřit. Ono se to nezdá, ale při 30 položkách na seznamu znamená i 100 g na jedné z nich výraznou úsporu.
Jakmile provedete prvotní redukci, vydejte se na několik kratších výprav a po návratu si pokaždé zapište, co jste vůbec nepoužili. Zjistíte, že některé věci vůbec nepotřebujete. Příště je můžete s klidným srdcem nechat doma. Ovšem pozor, nikdy neubírejte z vybavení nutného pro bezpečné přečkání ztížených podmínek! To se týká především stanu, nepromokavého oblečení, záložní teplé vrstvy a lékárničky. I když nic z toho na mnoha akcích ze své krosny ani nevytáhnete, je velmi pravděpodobné, že jednou přijde den, kdy budete opravdu rádi za to, že je v ní máte.

Úspora v řádu kilogramů
Postupem času se vaše výbava ustálí natolik, že pro další snížení váhy bude nutné přistoupit k obměně některých jejích částí. Nejvíce ušetříte u takzvané velké trojky, do které patří spacák, stan a batoh, krom karimatky tedy to nejobjemnější, co s sebou nosíte. Představte si, že se hmotnost vaší nynější výstroje pohybuje okolo 7500 g, což není zrovna málo. U odlehčených modelů se naproti tomu dostanete klidně i na hranici 2000 g, a to už je pořádný rozdíl. Málokoho asi napadne, že díky těmto třem věcem ulevíte svým zádům o více než pět kilogramů zátěže.
Váha stanu či přístřešku dělá hodně
Jak ale takové úspory docílit? Řešení jsme letmo nakousli už výše. Hlavním kritériem pro výběr by vždy měla být destinace, do níž se chystáte vydat, a podmínky, které v ní v daném období panují. Pokud například zrovna nepatříte mezi těch pár dobrodruhů, kteří každoročně vyrážejí do míst, kde teploty klesají hluboko pod mrazu, těžký expediční stan vážící přes tři kilogramy využijete jen stěží. Perfektně vám místo něj ale poslouží některá z dostupných odlehčených variant. V případě dvouvrstvého stanu pro jednu osobu klesá váha některých modelů k 1000 g, u jednovrstvých se dokonce dostanete ještě níže. Taková střecha nad hlavou už většinou nemá samostatné nosné pruty, ale staví se pomocí teleskopických trekingových hůlek.

Na podobném principu fungují i přístřešky označované anglickým slůvkem tarp. Jedná se v podstatě o nepromokavé plachty různých tvarů, které jsou po obvodu opatřeny větším množstvím upínacích ok nebo poutek, s jejichž pomocí rychle vztyčíte jednoduchý, ale velmi účinný úkryt před deštěm. Snadné použití ovšem není jejich jedinou výhodou. Mezi ty další patří nízká hmotnost atakující u některých typů hranici 350 g a obrovská variabilita, díky níž můžete konečnou podobu přístřešku přizpůsobit místu, na kterém se chystáte strávit noc. Tarpy se často používají společně s lehkými hamakami, kterým jsme se podrobně věnovali v článku na našem blogu. Chcete-li se dozvědět, jaké výhody spaní v závěsu nad zemí přináší, neváhejte a pusťte se do čtení. A nakonec, pokud vyrážíte tam, kde není možné postavit stan či přístřešek nebo tam není z nějakého důvodu možné vypnout hamaku, sáhněte po membránovém bivakovacím pytli.
I teplý spacák může vážit pár gramů
Z velké trojky vás pravděpodobně nejvíce potrápí výběr vhodného spacáku. Určujícím faktorem je v tomto případě druh náplně, kterou mohou tvořit syntetické materiály nebo přírodní prachové peří. V mnohém se navzájem liší, před samotným rozhodnutím proto opět dobře zvažte, kam se chystáte a zda jste schopni výhody zvolené varianty náležitě využít. Pro syntetiku, která sestává z dutých polyesterových vláken různých tvarů, hovoří především nižší pořizovací cena a vysoká odolnost vůči vlhkosti, kdy vás i mokrý pytel vcelku rozumně zahřeje. Mezi hlavní nešvary umělé výplně naopak patří vyšší hmotnost a větší objem sbaleného pytle.

Lehké péřové spacáky, které se dají dobře stlačit a v batohu tak zaberou mnohem méně místa, stojí o poznání více peněz, na oplátku nicméně nabízejí nesrovnatelně lepší izolační vlastnosti. Náplň, která z nich činí tak skvělého společníka, je však zároveň jejich největší nevýhodou. Peří si totiž příliš nerozumí s vodou, nechcete-li se proto celou noc třást zimou, musíte za každých okolností dbát na to, aby váš spací pytel nikdy nepromokl. Nejedná se však o tak obtížný úkol, jak by se na první pohled mohlo zdát. Řada výrobců na svrchní straně používá vodoodpudivý materiál, který si s lehkou vlhkostí v podobě ranní rosy hravě poradí. Pokud tedy spacák uchráníte při transportu nebo stanování před přímým deštěm, určitě se v něm skvěle vyspíte. A to spolu s výraznou úsporou váhy za tu trochu péče rozhodně stojí.
Ultralight batohy s dokonalým zádovým systémem
Poslední kus výstroje na tomto krátkém seznamu lze vlastně označit za ten nejdůležitější. Na konec jsme batoh zařadili kvůli jednoduché poučce, která říká, že odlehčená výbava se v tom klasickém nese mnohem lépe, než těžká v ultralehkém. Z tohoto důvodu je ideální, když se nejprve zaměříte na ostatní vybavení a výběr zavazadla necháte až na samotný závěr. Pokud totiž budete znát přesnou hmotnost věcí, s nimiž se na trek vypravíte, bez problémů zvolíte takový batoh, který se příjemně ponese a požadované zatížení mu nikterak neublíží. Obecně se dá říci, že speciální modely batohů vážící pod jeden kilogram nesnesou těžší náklad než 15 až 17 kg. Naložíte-li takový ultralehký kousek více, dost tím snížíte jeho životnost. Riskujete nejen bolesti zad, ale také to, že se vám batoh s trochou nadsázky po pár dnech či týdnech pochodu rozpadne. Oprava v terénu vás v lepším případě pouze zdrží, v horším dokonce donutí k předčasnému ukončení cesty.

Univerzálnost outdoorového vybevení nadevše
Při dalším odlehčování se důkladně zamyslete nad tím, zda své vybavení používáte pouze k jednomu účelu, nebo jste pro jednotlivé součásti výstroje našli i jiné uplatnění, než k jakému byly původně určeny. Typickým příkladem jsou teleskopické hole, které stejně dobře slouží jako opora při pochodu náročným terénem, tak i stavební prvek pro stavbu přístřešku.
V případě spacího pytle můžete klidně sáhnout po modelu určeném do o něco málo vyšších teplot, než ve kterých se plánujete pohybovat. Rozdíl hravě doženete pomocí lehké péřové bundy, která vás zahřeje nejen ve spánku, ale také v chladných večerních hodinách. Výhodou takového řešení je navíc i to, že vám za teplých nocí nebude zbytečně horko. Do spacáku nenoste speciální vložku, ale raději dlouhé spodky, triko a ponožky, které jej před znečištěním ochrání úplně stejně. Krom toho ale poslouží také jako rezervní oblečení, do něhož se převlečete například tehdy, když se bouřka přižene tak rychle, že ani nestihnete vytáhnout nepromokavou bundu.

Co jsem si sbalil na Cestu hrdinů SNP
Dost teorie, je na čase podívat se, jak může odlehčení vypadat v praxi, a to na příkladu třítýdenního přechodu Cesty hrdinů SNP. Tahle dálková trasa vede napříč celým Slovenskem přes významná bojiště národního povstání v roce 1944 i následného osvobozování republiky v roce 1945. Začíná na Děvíně u Bratislavy a končí v Dukelském průsmyku na východě u hranic s Polskem. Měří okolo 750 km a nastoupáte na ní přes 30 000 výškových metrů. Pořádná porce na to, abyste se na ní táhli s těžkým batohem, zvláště pak pokud jste omezeni časem stejně jako já nahlášenou dovolenou.
Následující „gear list“ představuje ukázku odlehčení výstroje, nikoli snahy o to ušetřit každý gram, ať to stojí, co to stojí. Řada kousků ze seznamu se dá nahradit lehčí variantou, některé dokonce zcela vynechat. Já se rozhodl takto, mimo jiné s ohledem na vybavení, které jsem už měl k dispozici, jiní jdou v redukci váhy ještě dále. Osobně si myslím, že kouzlo putování nalehko tkví mimo faktory popsané v první části článku také v hledání své vlastní cesty. Každý jsme jiný, a tak je jasné, že to, co vyhovuje jednomu, nemusí úplně sedět druhému.
Balení nalehko a organizace
Začnu tím, čím jsem vlastně v povídání o takzvané velké trojce končil, tedy výběrem batohu. Každý z nás preferuje něco trochu jiného, což je dáno především způsobem, jakým jsme si navykli své věci balit. Mně osobně nejvíce vyhovují jednoduché batohy bez vnějších kapes a jen s těmi nejnutnějšími upínacími a kompresními prvky. Z tohoto důvodu jsem nejprve zvažoval lezecký model Gravity Expedition 45 z produkce německé značky deuter, který váží pouhých 870 g. Nakonec jsem však sáhl po o 310 g těžším kousku francouzské provenience, a to batohu Millet Prolighter 38+10. Na zádech mi seděl o poznání lépe, a tak jsem se rozhodl upřednostnit komfort před ušetřením hmotnosti.

Hlavní zavazadlo doplnila brašna na fotoaparát Think Tank Mover 10, při chůzi umístěná na bederním pásu. Pořádek ve věcech mi pomohly udržet praktické obaly deuter Zip Pack 4 na oblečení, Zip Pack Lite 2 na drobnosti a elektroniku a Wash Bag Tour II na hygienické potřeby. Před nepřízní počasí mé vybavení chránil nepromokavý pytel Sea to Summit Ultra Sil Dry Sack 35 l a pláštěnka deuter Raincover II. Přece jen je dost velký rozdíl v tom nést suchý batoh než táhnout bágl zcela nasáklý vodou.


BALENÍ A ORGANIZACE | 2005 g | |||
batoh | Millet | Prolighter 38+10 | 1180 g | |
fotobrašna | Think Tank | Mover 10 | 300 g | |
hygienická taška | deuter | Wash Bag Tour II | 250 g | včetně hygienických potřeb |
obal | deuter | Zip Pack 4 | 90 g | 2 ks |
obal | deuter | Zip Pack Lite 2 | 30 g | |
nepromokavý obal | Sea to Summit | Ultra Sil Dry Sack 35 l | 65 g | |
pláštěnka na batoh | deuter | Raincover II | 90 g |
Spaní nalehko
Jako na druhou v pořadí se podíváme na skupinu vybavení, která obsahuje zbývající objemné a tím pádem i těžší věci z velké trojky. Hned od počátku jsem měl jasno v tom, že si s sebou vezmu péřový spacák. Výběr mi značně usnadnili kamarádi z turnovské značky Sir Joseph, kteří mi nabídli k otestování ultralehký model Koteka II 290. Ten ve velikosti pro postavu do 190 cm výšky váží i s obalem opatřeným zátěrem krásných 548 g. Osvědčil se znamenitě, o čemž se můžete ostatně přesvědčit v již dříve publikované recenzi. Společně s nafukovací karimatkou Therm-a-Rest NeoAir Xlite Reg utvořil perfektní set, který mi poskytl dostatek tepelného komfortu a pohodlí pro kvalitní odpočinek a regeneraci. Mimochodem, vždy jsem byl zvyklý spacák strčit do dna batohu, které jsem tak s jeho pomocí krásně vyplnil. Koteka je po sbalení ovšem tak malá, že jsem se po letech musel naučit sbalit si svých pět švestek úplně jinak.

Co se týče střechy nad hlavou, na Cestě hrdinů SNP se nachází dostatek různých přístřešků, které lze využít k noclehu, proto jsem si do batohu nesbalil stan, ale jen tarp ENO ProFly Sil o hmotnosti 480 g, pár kolíků a podložku střiženou z lehké, odolné a paropropustné stavební folie Tyvek od firmy DuPont.
SPANÍ | 1625 g | |||
spacák | Sir Joseph | Koteka II 290 | 548 g | včetně obalu |
karimatka | Therm-a-Rest | NeoAir Xlite Reg | 360 g | včetně obalu a lepení |
tarp | ENO | ProFly Sil | 480 g | včetně obalu |
kolíky | 57 g | 4 ks | ||
podložka | DuPont | Tyvek | 180 g |
Vaření v přírodě a hydratace
Kráčet po hřebenech s kručením v žaludku a vyprahlými ústy není jistě nic, po čem by kdokoli z nás nějak extra toužil. Energii a tekutiny prostě doplňovat musíme, a tak se vybavení pro přípravu jídla a transport vody řadí k tomu nejdůležitějšímu, co na zádech neseme. Konkrétní sestava opět úzce souvisí se zvolenou trasou, respektive tím, jak často na ní můžeme doplňovat zásoby. Cesta Hrdinů SNP je v tomto ohledu k poutníkům poměrně přívětivá. Proviant na více dní je potřeba nést pouze v některých úsecích, i na těch však narazíte na horské chaty a útulny, kde si můžete dát něco teplého k snědku.
To mě vedlo k tomu, že jsem si s sebou vzal lehký a zároveň výkonný plynový vařič Soto Amicus, který díky konstrukci hořáku opatřené integrovaným závětřím skvěle odolává působení větru, a litrový hrnec Soto New River Pot. Na přípravu jednoduchých jídel, ranní kávu a večerní čaj ideální kombinace. Vařič na tekutý líh by samozřejmě byl lehčí, nicméně já se rozhodl jít cestou rychlosti vaření, která není zrovna jeho nejsilnější stránkou.

Hydrataci jsem vyřešil osvědčeným vodním vakem Source WidePac o objemu 2 l. Používám ho už léta a systém uzavírání, díky kterému se snadno plní i čistí, si nemůžu vynachválit. Další litr vody jsem dle potřeby nesl v lahvi Stash Bottle od firmy Hydrapak, která se dá po vyprázdnění jednoduše sbalit a v batohu tak nezabere moc místa. Největší výhodou takového řešení bylo, že jsem nemusel na zádech vláčet větší množství vody tam, kde jí bylo cestou dostatek. Pravda, vak o větším objemu bych taky nemusel naplnit celý, takhle jsem ale měl k dispozici dvě nezávislé nádoby, z nichž právě lahev byla vždy rychle po ruce.


VAŘENÍ A HYDRATACE | 1002 g | |||
vařič | Soto | Amicus | 85 g | včetně obalu |
hrnec | Soto | New River Pot | 141 g | |
kartuše | Primus | Power Gas 230 | 390 g | |
vak na vodu | Source | WidePac 2 l | 170 g | |
lahev na vodu | Hydrapak | Stash Bottle 1 l | 107 g | |
nůž | Victorinox | Nomad | 100 g | |
lžíce | Sea To Summit | Polycarbonate Cutlery Spoon | 9 g |
Obuv a oblečení na turistiku
Před cestou jsem hodně přemýšlel nad tím, v jakých botách se na ni vypravím. Nakonec jsem upřednostnil nízkou váhu a prodyšnost a zvolil model La Sportiva Akasha určený pro běh na dlouhé tratě. Tohle rozhodnutí jsem ocenil zejména v horkých dnech, neb se mi tolik nepařily nohy, a po bouřce, kdy mi boty poměrně rychle vyschly. Pokud bych musel jít dlouho v dešti, měl jsem s sebou pro jistotu nepromokavé ponožky Bridgedale Storm Sock LW Ankle. Každý večer jsem obouval barefoot sandále Xero Shoes Z-Trek. Nejsou nejlehčí, ale hrozně toho vydrží a navíc nemají uchycení mezi prsty, které zrovna dvakrát nemusím.
OBUV | 1250 g | |||
běžecké boty | La Sportiva | Akasha | 800 g | |
sandále | Xero Shoes | Z-Trek | 450 g |
Poskládat šatník tak, aby obsáhl vše potřebné, pro mě vlastně zase až tak složité nebylo. Prostě jsem sáhl do skříně po dříve ozkoušených věcech a řídil se pravidlem, že jednotlivé kousky musí jít dobře kombinovat a vrstvit. Základ, tedy svršky oblečené přímo na kůži, tvořily převážně produkty z merino vlny z produkce novozélandské společnosti Icebreaker. Nejen že se příjemně nosí, dobře dýchají a skvěle odvádějí pot, ale také tolik nechytají pachy, a tak je člověk nemusí na cestách moc často prát.
Po většinu času jsem na sobě měl triko Tech Lite SS Crewe v gramáži 150 g/m2, v opravdu horkých dnech jsem však oblékal ještě lehčí Cool Lite Sphere SS Crewe. To je ušito ze směsového materiálu, který v sobě pojí merino a Tencel, tedy přírodní a tím pádem i relativně snadno odbouratelné vlákno vyrobené z eukalyptového dřeva. Kombinovaná tkanina vyniká prodyšností a nadto má lehce chladivé účinky. Ne, není to pouhá reklama, tenhle kousek jsem si k plné spokojenosti ozkoušel při teplotách okolo 35 °C. Věřte nebo ne, ale během pochodu rozpáleným „Údolím smrti“, kde se tanky Rudé armády snažili prolomit německou obranu, jsem za něj byl opravdu rád. Pro chladnější dny jsem měl v batohu i triko s dlouhým rukávem Tech Lite LS Crewe. To jsem však oblékal více méně jen navečer nebo do spacáku, když už bylo v noci docela chladno.

Před působením větru mě stejně jako jindy chránila lehká běžecká vesta Arc’teryx Incendo Vest. Jsem člověk, který se při pohybu opravdu dosti potí, a tak považuji tenhle svršek za jeden z vůbec nejpraktičtějších, které ve své výbavě mám. Torzo díky němu jen tak neprochladne a zbytek těla se zbytečně nepřehřívá.
Pro večerní posezení s sebou bez ohledu na roční období nosím lehkou péřovku La Sportiva Combin Down Jacket. Ta přece jen moc neváží a v batohu zabere o poznání méně prostoru než klasická fleesová bunda. Na cestách počítám s tím, že si ji obleču ve chvílích, kdy už by mi ve spacáku mohla být zima. V dešti pak oblékám lehounkou membránovku Odyssey GTX Jacket z materiálu Gore-Tex Active Shell. Jasně, není to kousek na celodenní chůzi v lijáku, kdy se pod tíhou batohu už může nějaká ta vlhkost dostat skrz, nicméně osobně to mám vnitřně nastaveno tak, že se nemusím po trase posouvat za každou cenu. Pokud to jde, raději se schovám a počkám, než se největší slota přežene.

Přesunu-li se od pasu dolů, v základu jsem na sobě měl pohodlné trenýrky z merino vlny Icebreaker Anatomica Boxer. Přes ně jsem oblékal lehké běžecké kraťasy La Sportiva Gust. Na chladnější dny či noci jsem měl připravené tříčtvrteční legíny Twitch Tight 3/4 a dlouhé elasťáky Radial Pant stejné značky. Nepromokavé kalhoty jsem si nebral, spoléhal jsem na to, že zvolené věci rychle uschnou. Na nohou jsem nosil vzdušné ponožky La Sportiva Long Distance, které jsem střídal s lehkými Run+ Ultra Light Mini či teplejšími Hike+ Light Mini od Icebreakeru.


- Tech Lite SS Crewe Coronet Peak Men Black1 949 Kč
- Sphere SS Crewe Men (104570) Black 899 Kč
- Odyssey Gtx Jacket Men Black/Cedar 2 239 Kč
- Combin Down Jacket Men Black/Yellow 2 999 Kč
- Radial Pant Men Black/Cloud 1 099 Kč
- Tech Lite LS Crewe Remarkables Men Midnight Navy IBANS_01360 1 099 Kč
- Flexi Chute DUSTY CLAY 799 Kč
- Long Distance Socks Black/Yellow (Black Yellow) připravujeme
- Run + Ultra Light Mini Men (104213) Black/Snow 599 Kč
- Storm Sock LW Ankle Black 929 Kč
- Anatomica Boxers Men (103030) Black 599 Kč
OBLEČENÍ | 1964 g | |||
nepromokavá bunda | La Sportiva | Odyssey GTX Jacket | 192 g | |
péřová bunda | La Sportiva | Combin Down Jacket | 307 g | |
běžecká vesta | Arc'teryx | Incendo Vest | 85 g | |
triko krátký rukáv | Icebreaker | Tech Lite SS Crewe Coronet Peak | 123 g | |
triko krátký rukáv | Icebreaker | Cool Lite Sphere SS Crewe | 115 g | |
triko dlouhý rukáv | Icebreaker | Tech Lite LS Crewe Remarkables | 165 g | |
kalhoty dlouhé | La Sportiva | Radial Pant | 232 g | |
kalhoty tříčtvrteční | La Sportiva | Twitch Tight 3/4 | 146 g | |
kalhoty krátké | La Sportiva | Gust Short | 96 g | |
spodní prádlo | Icebreaker | Anatomica Boxer | 189 g | 3 ks |
ponožky | Icebreaker | Hike+ Light Mini | 56 g | |
ponožky | Icebreaker | Run+ Ultra Light Mini | 34 g | |
ponožky | La Sportiva | Long Distance | 33 g | |
ponožky nepromokavé | Bridgedale | Storm Sock LW Ankle | 105 g | |
šátek | Icebreaker | Flexi Chute | 53 g | |
šátek | La Sportiva | 33 g |
Vybavení a technika pro balení nalehko
Mezi nedílné součásti mé výstroje patří treková hůl od firmy Black Diamond, konkrétně model Trail Trek se systémem Flick Lock, který umožňuje snadné a rychlé nastavení délky, i když máte mokré nebo zmrzlé prsty. Sbalil jsem si ji i tentokrát, i když mám doma také podstatně lehčí La Sportiva Trail Speed Carbon. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá. Robustnější model jsem zvolil kvůli většímu zatížení při zapření. To je dáno tím, že na levé ruce nemám prsty, a tak mohu používat pouze jednu hůl.

Když se setmí, svítím si čelovkou Black Diamond Spot Lite, která při váze pouhých 54 gramů nabízí výkon 160 lumenů. Krom toho se pyšní certifikací odolnosti IPX8, což znamená, že ji můžete bez obav na 30 minut ponořit až do hloubky 1,1 m. Důkladně ji ozkoušel třeba cestovatel a dobrodruh Honza Žďánský. Určitě si přečtěte jeho recenzi na serveru Bikepacking.cz.
Oči jsem si před škodlivým UV zářením chránil brýlemi Julbo Trek s fotochromatickými zorníky Zebra 2–4. Nedám na ně dopustit. Rozhodně se jedná o nejlepší sluneční brýle, jaké jsem kdy měl. Pokud zrovna zvažujete pořízení některého z modelů téhle francouzské značky a nejste si jisti, jaký zvolit, mrkněte se na článek, který jsme výběru věnovali.
VYBAVENÍ | 649 g | |||
trekové hole | Black Diamond | Trail Trek | 245 g | pouze 1 hole |
lékárnička/KPZ | deuter | First Aid Kit | 250 g | |
sluneční brýle | Julbo | Trek Zebra | 100 g | včetně pouzdra |
čelovka | Black Diamond | Spot Lite 160 | 54 g |
Fototechnika s nízkou gramáží
Elektronice a fotografickému vybavení se blíže věnovat nebudu, neb její výběr je značně individuální. Pro úplnost však přikládám tabulku, na základě které si můžete udělat obrázek o tom, co vše jsem s sebou měl.
FOTO TECHNIKA | 991 g | |||
fotoaparát | Fujifilm | X-E3 | 337 g | |
objektiv | Fujifilm | XF 18-55 mm | 330 g | |
filtr UV | Hoya | Fusion Antistatic UV | 15 g | |
filtr polarizační | VFFOTO | CPL | 14 g | |
baterie | Patona | NP-W126S PLATINUM | 98 g | 2 ks |
stativ | Joby | GorillaPod 1K Kit | 197 g |
DALŠÍ TECHNIKA | 653 g | |||
mobilní telefon | Lenovo | K6 Power | 150 g | |
nabíječka USB | Axagon | ACU-QC5 | 100 g | |
čtečka knih | Amazon | Kindle | 160 g | |
sluchátka | Sony | Creative EP-630 | 10 g | |
powerbanka | Lamax | 10000mAh Quick Charge | 233 g |
Pár slov závěrem
Celková hmotnost mé výbavy činila všehovšudy 10139 g.