Šetrní k přírodě
Libor Dušek
4 minuty čtení
V posledních letech jsou nejen v outdooru často skloňována slovní spojení „trvalá udržitelnost“, „oblečení šetrné k přírodě“, „eko móda“ „oblečení zodpovědné k přírodě“, „ekologicky udržitelná móda“, „šetrné oblečení“, „slow fashion“, „nature friendly“ atd. Tento smysluplný trend souvisí s celospolečenským přístupem udržitelného rozvoje (Sustainable development), jehož základní principy vycházejí z komplexního respektu a ohleduplnosti k Zemi. Cílem je v rámci souladu společenského a hospodářského rozvoje zachovat životní prostředí dalším generacím v co nejméně pozměněné podobě. V HUDY bereme tohle téma vážně – naše zaměření je s přírodou přímo spojené, sídlíme uprostřed jedné z nejkrásnějších oblastí naší republiky a v přírodě trávíme většinu volného času. Při výběru zboží do HUDY je hledisko udržitelnosti bráno jako jedno z důležitých kritérií a materiály a procesy šetrné k přírodě jsou zastoupeny ve stále větší míře. Víme, že ani našim zákazníkům není téma udržitelnosti lhostejné, a proto při výběru našeho zboží můžete zvolit i filtr „šetrné k přírodě". Tento příznak má u nás zboží, které je z podstatné části vyrobeno férovými procesy a z ekologicky udržitelných materiálů.
Co je udržitelná móda šetrná k přírodě
Rok od roku stoupá počet lidí, kteří se aktivně ztotožňují s myšlenkami udržitelného rozvoje. Od toho se odvíjí i předměty denní potřeby, kterými se obklopují, včetně oblečení a záležitostí souvisejících s jejich koníčky. Je tedy přirozené, že stoupá i počet outdoorových značek, které se hrdě hlásí k faktu, že vyrábějí s ohledem k přírodě a jejich produkty jsou tudíž k přírodě šetrné. V prvé řadě jde o etickou stránku, ale každému, kdo domýšlí své skutky do budoucnosti, je jasné, že se nejedná o pouhé kavárenské filozofování. Ve hře je mnohem více: příroda, kterou máme všichni tolik rádi a je pro nás nyní samozřejmostí, může během příštích desetiletí změnit svoji tvář, pokud k ní budeme přistupovat bezohledně. Příroda není naše, byla tu dříve než člověk a lidé by s ní měli koexistovat v harmonickém vztahu. Proto je třeba mimo jiné přemýšlet o tom, co si oblékáme a jaké vymoženosti během našich outdoorových aktivit využíváme.
Nature Friendly: Na přírodě nám záleží
HUDY sport patří v ČR k outdoorovým firmám s nejdelší tradicí. Již déle než 30 let vám nabízíme ty nejkvalitnější výrobky napříč outdoorovými aktivitami. Pochopitelně nám záleží na tom, abychom si všichni užívali outdoorových radostí a zážitků. To vše je možné pouze tehdy, když v co možná největší míře respektujeme principy trvalé udržitelnosti a chováme se k přírodě šetrně. Není od věci nahlédnout pod povrch věcí a mít alespoň základní přehled o tom, jakým způsobem jsou námi každodenně užívané produkty vyráběny. Seznámit se s tím, jaký má jejich výroba dopad na to nejcennější, co nás obklopuje, tedy na přírodu a její jedinečnost, na kterém tolik záleží.
Z výše uvedených důvodů v HUDY při výběru značek a konkrétních produktů zohledňujeme jejich ekologické pozadí, potažmo to, jestli jsou výrobky šetrné k přírodě. Samozřejmě, v současné chvíli není možné, aby všechny produkty zdobil certifikát "nature friendly", nicméně se k tomuto ideálu snažíme svým přístupem přispět a přiblížit. Střelka kompasu určuje směr šetrný k přírodě všem autentickým outdoorovým společnostem, tedy i HUDY. Velmi dobře si uvědomujeme, že veškeré outdoorové aktivity předpokládají respekt k přírodě, protože v přírodě vše začalo a vesměs vše se v ní odehrává. Proto si přírody vážíme a svým konáním a jednáním již déle než 30 let přispíváme k její ochraně.
Ekologické Certifikace a materiály
V labyrintu všech možných ekologických materiálů, certifikátů a organizací bloudí i leckteří odborníci. Zorientovat se v desítkách, respektive stovkách různých ekoznaček je pro běžného smrtelníka takřka nemožné. Zde je základní přehled těch nejzákladnějších, se kterými se nejčastěji setkáte v tuzemské outdoorové nabídce.
EOCA je jednou z klíčových organizací . Byla založena v roce 2006 motivována touhou outdoorových výrobců "vrátit něco zpět" přírodě. Sdružuje více než 160 členů-převážně evropských outdoorových firem, např. Arc´teryx, deuter, Icebreaker, La Sportiva, Mammut, Patagonia či The North Face.
Partnerství pro udržitelný textil bylo založeno za účelem zlepšení sociálních a environmentálních podmínek v rámci globální textilní výroby. Vedle více než stovky největších hráčů nejen textilního průmyslu patří ke členům i outdoorový výrobce deuter.
Bluesign® je komplexní systém, který poskytuje řešení v oblasti udržitelného zpracování a výroby průmyslovým odvětvím a značkám. Na základě přísných kritérií jsou vyvíjeny podpůrné materiály a služby, které společnostem pomáhají v jejím udržitelném rozvoji. Výrobky s certifikací Bluesign® nabízejí např. Arc´teryx, deuter, La Sportiva, Mammut, Patagonia či The North Face nebo Grüezi bag.
Cílem nadace Fair Wear je podporovat pracovníky v oděvním průmyslu při realizaci jejich práv na bezpečné, důstojné a řádně placené zaměstnání. K spolupráci s nadací se hrdě hlásí např. deuter, Mammut či Rab.
GOTS je přední světový standard zpracování textilu pro organická vlákna, včetně ekologických a sociálních kritérií, podložený nezávislou certifikací celého dodavatelského řetězce od třetích stran. Základní vizí je, že organické textilie se stanou významnou součástí každodenního života a zlepší životy lidí a životního prostředí. Certifikát nabízejí např. výrobky českých Direct Alpine.
Záměrem One Percent for the Planet je pomoci financovat rozmanité ekologické organizace tak, aby společně mohly být účinnějším zdrojem při řešení globálních problémů. Jedná se o celosvětové hnutí inspirující podniky a jednotlivce k podpoře řešení v oblasti životního prostředí prostřednictvím každoročního členství a každodenních akcí. Hnutí podporuje jedním procentem svých tržeb (nikoliv zisků!) Patagonia.
OEKO-TEX® se skládá z 18 nezávislých výzkumných a testovacích ústavů v oblasti ekologie textilu a kůže v Evropě a Japonsku s kontaktními kancelářemi ve více než 60 zemích. Partnerské instituty nesou společnou odpovědnost za vývoj zkušebních metod a mezních hodnot, které tvoří základ pro několik ekologických norem. Certifikaci OEKO-TEX® mají např. některé produkty Direct Alpine či Millet nebo Grüezi bag.
Tým Millet praktikuje vlastní program Low impact v oblasti životního prostředí prostřednictvím jasné strategie ekologického designu, podporované dlouhodobými cíli, kterými se řídí vývoj této francouzské společnosti. Společně analyzují životní cyklus svých produktů, aby snížili jejich dopad na životní prostředí na všech úrovních; konkrétně pracují na materiálech a certifikacích.
Cílem Responsible Down Standard (RDS) je zajistit, aby prachové peří a peří pocházelo ze zvířat, která nebyla vystavena zbytečnému poškozování a stresu. Zajišťuje celostní respektování dobrých životních podmínek kachen a hus, jejichž peří je pak používáno jako výplň spacáků a outdoorového oblečení, od vylíhnutí až po porážku. Certifikáty RDS mají Arc´teryx, deuter, Mammut, Millet, či The North Face nebo Grüezi bag.
Responsible Wool Standard (RWS) se zaměřuje na dobré životní podmínky ovcí a zemi, na které se pasou. Cílem standardu RWS je především zajistit, aby vlna pocházela z farem, které mají progresivní přístup k obhospodařování své půdy a respektují dobré životní podmínky ovcí. Tímto standardem se mohou pochlubit např. Icebreaker.
Ocean Waste Plastic (OWP) se zaměřuje na recyklaci plastů vylovených z oceánů, které jsou už mnoho let palčivým problémem. OWP je koncept přivedený k životu, aby vyčistil oceány od plastu a minimalizoval množství nově vyrobeného (tzv. panenského) plastu. K OWP se zavázali např. britští Grangers.
PFC jsou perfluorované sloučeniny, látky využívané pro voděodpodivost textilií. Jsou však velmi nezdravé a problematicky rozložitelné v přírodě. PFC látky odpuzují vodu, jsou tepelně stabilní a stálé,mají však dle vědeckých studií nežádoucí vliv na zdraví živočichů a lidí. Do prostředí se uvolňují především při výrobě zboží, ale například i během praní či likvidaci oblečení. V malém množství se PFC látky mohou dostávat do těla i skrze kůži. Výrobky, které jsou označeny PFC FREE se zavazují k tomu, že perfluorované látky neobsahují, čímž prospívají životnímu prostředí a zdraví lidí, zvířat i rostlin.